Tuesday, November 1, 2016

Tematrio: träsk och djungler

Dags för tematrio om träsk och djungler.

Jag älskar Djungelboken! Rudyard Kiplings originalsaga alltså, inte Disneys förvrängda barnversion. Den är hemsk och grym och rätt kolonial men så bra och spännande. Pröva noga, o vargar!

Barbara Kingsolver skrev om Kongos djupa skogar i Poisonwood bible. En religiös galning blir skickad som missionär och orsakar djup misär för sin egen plågade familj likväl som för de stackars "hedningarna" som han arrogant sätter sig till doms över enbart i kraft av sin hudfärg och tro. Frun och de överlevande döttrarna lyckas till sist hitta en utväg.

Rubyfruit jungle är en underbar uppväxtskildring av Rita Mae Brown. Lesbiska Molly växer upp i en litet samhälle i södra USA, utan att skämmas och utan att be om ursäkt för den hon är. Hon drömmer om New York och storstadslivet, har hett sex och bråkar med sin mamma.

Mycket nöje!

7 comments:

  1. Jag skulle vilja läsa Kiplings Djungelboken. Jag har bara sett Disneyfilmen ;)

    ReplyDelete
  2. Spännande! Djungelboken och Poisonwood bible står båda på min läslista. Rubyfruit jungle har jag inte hört talas om tidigare men den låter intressant så den hamnar på läslistan den med nu!

    ReplyDelete
  3. Djungelboken är den enda jag läst av böckerna i din trio

    ReplyDelete
  4. Djungelboken bara måste man ju läsa efter denna tematrio! Poisonwood bible lät också spännande.

    ReplyDelete
  5. Rubyfruit Jungle låter intressant! Och både Poisonwood Bible och The Jungle Book tillhör mina favoriter :-)

    ReplyDelete
  6. Djungelboken dyker upp hos många och jag har faktiskt aldrig läst den. Får göra något åt det!

    ReplyDelete