Tuesday, November 29, 2016

Tematrio resor

Lyran har en tematrio om resor, det passar ju fint eftersom jag i skrivande stund sitter på en tågstation någonstans i Sverige. Ledtråd: Sveriges framstjärt.

Michael Ondaatje skrev  för något år sedan The cat's table om en ung pojke som ensam åker ångbåt från Sri Lanka till Europa. Naturligtvis: många äventyr längs vägen.

I Guy de Maupassants  novell Fettpärlan åker en grupp människor hästskjuts. En prostituerad kvinna ombord behandlas skymfligt av de andra passagerarna. Mycket tänkvärt om skuld, skam och människors oginhet.

Jerusalem av Selma Lagerlöf är inte min favoritlagerlöf men ändå intressant. Varenda en av de fromma pilgrimerna erbjuder sig vid något tillfälle att gå i sjön för att offra sig för en av de andra... Om missförstånd, misskommunikation och hur tossigt det kan bli om en lyssnar på religiösa propagandister.

13 comments:

  1. Replies
    1. Till fots, till häst, till båts!

      Delete
  2. Fettpärlan har jag läst för länge sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undrar om vi inte läste den i skolan, på stenåldern?

      Delete
  3. Både Fettpärlan och Jerusalem läste jag i skolan. Fettpärlan tyckte jag om, Jerusalem not so much. Jag tror jag var lite för ung för Lagerlöf.

    Ondaatje har jag tänkt läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jerusalem är ju helt enkelt inte hennes bästa... Så mycket såpopera

      Delete
  4. Det där "många äventyr" låter lockande, Michael Ondaatje var dock ett okänt författarnamn för mig. Vill gärna få tid att läsa Jerusalem, ännu en klassiker som så ofta är påtänkt men aldrig tycks bli läst någon gång, snart så (kanske). ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ondaatje är författaren till "Den engelska patienten", men jag misstänker att de flesta snarare sett filmen än läst boken.

      Delete
  5. Jag tycker Jerusalem är en fantastisk bok (egentligen två böcker)! Svettpärlan låter intressant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag föredrar Gösta Berling :)

      Delete
    2. Men det är en FETTpärla, inte en SVETTpärla. Inte för att jag vill vara den som är den..., men så minns i alla fall jag det. Läste faktiskt om boken för bara något år sedan, i samband med att ena barnet fick den i läxa i gymnasiet. MYCKET bra bok och MYCKET bra diskussioner!

      Delete
  6. Jerusalem läste jag för länge sedan. Novellen av Maupassant tror jag ingår i en novellsamling av honom som står i bokhyllan.

    ReplyDelete