Monday, November 14, 2016

Tematrio: känslor i titeln

Dagens tematrio handlar om känsloord, passar väl bra efter förra veckans känslostormar.

Klassikern Die Leiden des jungen Werthers eller Den unge Werthers lidande av Goethe är så rar i all sin oskuldsfullhet. Stackars lille Werther, han är kärlekskrank i ordets bokstavliga mening. Det är ack och ve och kärleksbiljetter så det står härliga till. Ett mansideal vi inte är vana vid, mycket befriande.

En annan författare som berättar om annorlunda mansroller är marockanske Abdellah Taïa. I Ett arabiskt vemod, (Une melancolie arabe) följer vi en ung homosexuell pojke som får en tuff start på barndomen men som tar revansch senare och lever i både kärlek och lust.

Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez är en av få böcker från Latinamerika som jag faktiskt gillar. Det är något med latinamerikanska författare, jag går inte ihop med dem. Men García Márquez är ett undantag. Boken är en slags myllrande släktkröna med drag av "magisk realism", påminner i stilen om Salman Rushdies berättelser.

Är vi klara med känslor och kan övergå till förnuft nu? Det är vad jag önskar mig av världen.

19 comments:

  1. Jag visste inte att det fanns folk idag som läste Den unge Werthers lidande ;) Jag kanske har missat något här!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha! Jag har skyhöga stofilpoäng jag. Läste den dessutom på tyska för extra nördfaktor.

      Delete
  2. Ett arabiskt vemod blir jag nyfiken på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är jättefin, och väldigt kort så finns inga skäl att inte läsa den...

      Delete
  3. jag älskade Hundra år av ensamhet! en stor läsupplevelse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var rätt länge sedan jag läste den men jag minns den starkt fortfarande

      Delete
  4. Här var det tre böcker som jag inte läst.

    ReplyDelete
  5. Unge Werther står på min läslista också. Jag älskar gamla klassiker och stofiler :)

    Hundra år av ensamhet hade jag svårt för. Jag kom inte alls in i handlingen och jag hade svårt att hålla reda på alla Jose Arcadio och Aurelianos. Håller med om att den påminner om Rushdie föll mig mer i smaken.

    Ett arabiskt vemod skriver jag genast upp på min lista! Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurra för klassiker och stofiler! Skönt att vi är två.

      Delete
  6. Lidande, ensamhet, vemod... Det var sorgliga titlar! Jag skippar tematrion denna vecka, surfar runt hos er andra och spanar in vad ni föreslagit istället.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag vet inte hur det blev så här! Läser för lite feelgood uppenbarligen

      Delete
  7. Inte läst något av detta. Förnuft av världen önskas absolut.

    ReplyDelete
  8. Inte läst någon av dessa, men jag är nyfiken på alla tre :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taïa är mest lättläst, börja med den :)

      Delete
  9. Har ju läst alla som den stofil jag är :) Werther är läsvärd, men blir bättre om man sätter sig in lite i tidsperioden. Den är ju minst sagt lite överdriven, med dagens mått mätt.

    ReplyDelete