Monday, November 21, 2016

Tematrio: farkoster

Veckans tematrio handlar om farkoster. Jag tipsar om tre vansinnigt läsvärda:

I En världsomsegling under havet av Jules Verne möter vi Kapten Nemo och hans storslagna ubåt. Nautilus är inte bara ett vetenskapsunder, den är dessutom framsynt i bästa sci-fi-stil. För när Verne skrev boken fanns inga ubåtar än.

Aniara av Harry Martinson har jag delvis med för att Lyran nyligen tyckte att den var för svår och jobbig. Det kanske är det intryck en får om Aniara var läsläxa i skolan - själv älskar jag boken. Rytmen! Absurditeterna! Den hopplösa färden rakt ut i rymden!

Spektakulär men lite mindre imponerande är varmluftsballongen som spelar en huvudroll i Bea Uusmas fantastiska vetenskapsgåta Expeditionen. Det här är en enormt underhållande bok om Uusmas nörd-i-kvadrat-spaning kring Andrées totalhavererade polarexpedition år 1897. Tre män utan någon som helst koll på någonting packar en felkonstruerad varmluftsballong full med sidenhandskar och portvin. Blir till slut funna döda på helt fel ställe. Hur kom de dit? Och framför allt: vad dog de av? En bok som alla borde läsa, så bra är den.

24 comments:

  1. jättefin trio! två klassiker och en som troligen blir det

    ReplyDelete
  2. En världsomsegling är verkligen bra - jag gillar nog det mesta av Jules Verne! Min tematrio har också en ubåt...
    Aniara - tja, jag instämmer i Lyrans minnen av skoltidens läsning av en totalt obegriplig bok.
    Expeditionen - en kärlekshistoria var en av förra årets bästa böcker för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, vad har hänt? Brukar inte vi alltid tycka lika? :)

      Delete
    2. Precis min tanke när jag såg din kommentar inne hos Lyran. VAD kan Sanna se i den där boken som svenskafröken tvingade på oss i skolan?!

      Delete
    3. Haha! Jag tror det är såhär enkelt: jag tvingades inte läsa den i skolan utan läste den frivilligt och i klok och mogen ålder!

      Delete
  3. Att jag inte tänkte på En världsomsegling under havet. Och Aniara!

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Bästa användningen av en farkost är att ta den ut på äventyr

      Delete
  5. En världsomsegling under havet har jag läst, jag älskade Jules Verne när jag var yngre :)

    ReplyDelete
  6. En världsomsegling har jag läst för länge, länge sedan.Expeditionen läste jag för inte så länge sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter lite som de tre små björnarna. Läste du Aniara för alldeles lagom länge sedan?

      Delete
  7. Nummer 1 och 3 har jag läst och uppskattar dem väldigt mycket.

    ReplyDelete
  8. Expeditionen är hur bra som helst. Hoppas Uusma skriver fler böcker! Aniara känns som en av de där böckerna jag borde läsa men ännu inte kommit mig för.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gärna som högläsningsbok! Då kommer rytmen verkligen till sin rätt

      Delete
  9. Inte läst dessa. Uusmas bok har man ju förstås inte undgått att bli nyfiken på och boken av Verne måste jag fullkomligt ha missat som yngre, kanske går det att reparera som äldre möjligen? Knepigt att veta sånt där. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klart det går! Läs med öppet sinne :)

      Delete
  10. Vilken fin trio :) Jag har nog bara läst Jules Verne, men skulle vilja läsa de andra två också.

    ReplyDelete
  11. Jag gillar också din trio! Expeditionen är en favorit. Att jag inte tänkte på den...

    ReplyDelete