Wednesday, November 2, 2016

Nitlotter i bokhyllelotteriet

Bokhögen från biblioteket började plötsligt ebba ut och högen med skräckisar från jättestarka extratanten likaså. Plötsligt hamnade jag i en svacka av usla omläsningsböcker ur bokhyllan.

Jag öppnade Göran Schildt, Solbåten. Var tusan har jag fått tag i den? Antagligen pådyvlad av någon välvillig äldre släkting. Schildt berättar om när han och frun seglar segelbåt till Egypten och upp för hela Nilen. Jag orkade till sidan 22, sedan var jag hjärtligt utled på alla nedsättande (om än maskerade till "kärleksfulla") kommentarer om Schildts fru. Jag hoppas hon tog ut skilsmässa och istället skaffade sig en man som inte tryckte ner henne i skorna hela tiden.

Fick istället upp Alfred Coppel, Zu spät. Tittade på framsidan. Lade ifrån mig den.
Nästa bok i högen var Wilbur Smith, Roter Sand. Åttiotalsaction på tyska. Jag suckade. Tänkte att jag ger den väl en chans. I bokens allra första mening slås det fast att kvinnor är lynniga och opålitliga. Jag slog ihop boken. Jag öppnade den igen. Jag suckade. Tjugo sidor senare hade machoidiotin eskalerat till att de två huvudpersonerna beställer unga afrikanskor på en bordell. Jag slog ihop boken. Jag svorde.

En god vän tvingades rycka ut med en akutleverans av J. K. Rowlings Harry Potter and the cursed child för så här kan jag faktiskt inte ha det. Har också gjort en stor beställning på biblioteket.

Curse you, köpstoppsår!

No comments:

Post a Comment