Saturday, November 26, 2016

Kan fantomfruar få allt?

Till slut gick det - Diana Palmer och jag hittade en lucka i kalendern och träffades för en after-work! Tjejsnack, jobbsnack och ett par glas vin.

Först var det ett himla sjå att hitta en kväll som passade. "Fredag går inte, då kommer jag bli kidnappad av Singhpiraterna," sa hon, "och nästa vecka är det tvillingarnas tandläkarbesök, sedan ska jag bada topless i en djungelsjö med vattenfall och nästan bli äten av en leopard och efter det är det FN-toppmöte i fyra dagar."

Ja, vad ska en säga, Diana är verkligen en superkvinna. Men nu satt vi i alla fall äntligen i en lyxig bar och proppade i oss salta jordnötter. Och jag kom osökt in på den intressanta debatten om kvinnor verkligen kan "få allt". Är inte Diana Palmer ett bevis på att Anne-Marie Slaughter hade fel?

"Nej vet du vad," sa Diana. "Det funkar ju bara för att vi har de där kära bandariska barnflickorna. Och eftersom Lee Falk har så dålig koll på vad ett FN-jobb innebär. Om han hade skrivit in fyrtio timmars arbetsvecka för mig hade det aldrig gått!"

Det måste jag medge, jag har alltid undrat hur hon hinner med jobbpendlingen från en djungel utan minsta transportförbindelser. Och med två biologiska barn och ett tonårigt fosterbarn på köpet. "Men hur är det med jämställdheten där hemma då, delar ni lika?" undrade jag.

"Ha! Jag har haft så många allvarliga samtal med Lee om det där. Har föreslagit att han skulle skriva episoden Fantomen dammsuger eller kanske Fantomen packar barnens skolväskor utan att glömma mellanmålet och jympapåsen men det är som förgjort. Nej, tack och lov att jag kan gömma mig på jobbet ibland, där får jag i alla fall behålla kläderna på."

Vi skålade för det. "Men det finns en bra sak i alla fall," sa Diana tankfullt. "Trikåerna är strykfria."

No comments:

Post a Comment