Friday, November 4, 2016

Harry Potter och det förbannade [sic] barnet

Tack och lov för goda vänner! Min vän M lånade ut Harry Potter and the cursed child när jag behövde det som bäst. En verklig räddare i nöden.

Att läsa ett dramamanuskript istället för en renodlad roman gör mig ingenting men jag hade ändå låga förväntningar på boken. Något i stil med "så typiskt att hon skriver en åttonde bok bara för att fortsätta tjäna pengar, skrumpf gnäll".

Men den var ju riktigt underhållande! Inte i klass med de sju riktiga böckerna och med viss "Fredrik-Backman-varning" (alla blir vänner. Alla.) Men ändå, överraskande rolig att läsa. Scenanvisningarna är fantastiska, jag blir väldigt nyfiken på hur de har löst alla specialeffekter.

Det handlar om Harrys misslyckade son Albus som kommer på kant med familjen p.g.a. att medelålders Harry beter sig som en egoistisk skitstövel (jmf Harry Potter and the Order of the Phoenix). Albus får tag i en magisk mojäng han inte borde ha och plötsligt är jordens undergång nära... Som vanligt är Severus Snape och Hermione Granger bäst.

No comments:

Post a Comment