Sunday, October 23, 2016

Zombiekriget, en reportagebok när den är som bäst

Tack och lov för goda vänner som lånar ut böcker en annars antagligen inte hade läst! Den jättestarka extratanten satte ju en hög böcker i händerna på mig och nu kom turen till World War Z av Max Brooks. En zombieapokalyps.

Den är skriven som en reportagebok, en serie fiktiva intervjuer med alla möjliga slags människor. De berättar om olika händelser under det krig som nu nästan är över: kriget mot zombierna. Det är snyggt gjort! Ögonblicksbilder här och där, från hela jorden. En kinesisk läkare som såg det allra första utbrottet av zombieviruset, rådgivaren till USAs president som förklarar varför de låtsades som att allt var under kontroll, enskilda överlevare som berättar hur de klarade sig i olika miljöer, soldater ur de ryska, amerikanska eller iranska arméerna som beskriver olika strategier och misslyckanden. 

Väldigt spännande och väldigt läsvärt. Så många kluriga aspekter av basal överlevnad i krig och katastrofer. Vi kanske måste köpa hem ett förråd konservburkar och bli svensson-preppers.


Hundskadeindex: flera hundar blir ätna av zombier och en hund blir nästan äten av något annat.

4 comments:

  1. I Myra Grants zombie-serie (också mycket läsvärd) så finns det zombie-hundar. Det du!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag sa ju nej till dina zombieböcker förut för jag trodde att jag inte gillade zombier - mea culpa, jag lånar gärna Myra Grant!

      Delete
  2. Jag är inte överdrivet mycket för det där med zombies, men den här låter som den har vissa förtjänster. Gillar upplägget som reportagebok. Jag gillade den där filmen med han snyggingen vad han nu heter den svarta killen som.... Will Smith. När han är ensam i en storstad (New York? Washington DC?) och det är zombies överallt. Sorglig men bra! Tror det var ett riktigt vidrigt högt hundskadeindex i den filmen, när jag tänker efter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag trodde inte heller att jag gillade zombier men den här boken var väldigt intelligent. Egentligen är det en bok om överlevnadsknep, i princip en modern variant av Robinson Crusoe fast med mer våld och otäckheter.

      Delete