Saturday, October 22, 2016

Vem är du i Tolkiens värld?

Lyrans bokblogg undrar: om vi vore karaktärer ur Tolkienböckerna, vilka skulle vi vara?

Jag tror inte på healing och homeopati så jag kan inte vara Aragorn.

Jag lever i ett lyckligt förhållande sedan lång tid tillbaka så någon ent är jag inte.

Jag gillar inte att vara under jord så jag är inte en dvärg, även om jag gillar Gimli skarpt i böckerna (inte som i filmerna där han har degraderats till en komisk figur).

Visserligen gillar jag fisk, men jag har ingen dubbelnatur så vitt jag vet (nej det har vi inte) så jag är inte Gollum.

Men jag tycker mycket om mat, särskilt svamp. Jag har stora håriga fötter och sitter gärna hemma i lugn och ro i stugan och myser. Det låter ju som en hob! Och kanske särskilt en hob som tycker om böcker och som helst smiter tidigt från bullriga fester.

Jag tror att jag är rätt lik Bilbo.

6 comments:

  1. Då är du nog också lite äventyrssugen emellanåt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Men det ska vara lagom äventyr. Ungefär till Vattnadal och tillbaka och helst med fikapauser längs vägen.

      Delete
  2. Replies
    1. Uteslutningsmetoden är en bra metod

      Delete
  3. Gillar böcker och smiter tidigt från fester, det hade kunnat vara jag med. Men jag är inte lika besatt av smycken... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja, det är kanske inte en hundraprocentig matchning. Å andra sidan tycker jag att gåtor är roligt.

      Delete