Monday, October 17, 2016

Tematrio: öar

Dagens tematrio handlar om öar.

Som till exempel Lloyd Jones Mister Pip om en lite träig utländsk engelskalärare på en avlägsen Stillahavsö. Kriget kommer och soldaterna misstänker läraren för att vara spion på grund av en stulen upplaga av Charles Dickens Lysande utsikter... Det blir blod och elände. Ändå lite hoppfull läsning om hur viktig litteratur kan vara, på gott och ont.

En helt annan typ av öliv levs (tillfälligt) på Skattkammarön i Robert Louis Stevensons klassiker. Pieces of eight! Här är det pojkäventyr så det står härliga till. Unge Jim blir hjälte men min favoritkaraktär är naturligtvis papegojan Cap'n Flint.

Och så tipsar jag om Scarlett Thomas, Bright young things. En märklig psykologisk halvskräckis om ett gäng unga vuxna som blir utlurade till en liten ö och strandade där. Men vem har tagit dit dem? Är hen kvar? Och varför har någon gömt diverse tortyrredskap i ett hemligt rum i huset de bor i? Gruppdynamiken utvecklas på oväntade sätt.

24 comments:

  1. Skattkammarön läste jag någon gång för länge, länge sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag också! Men så läste jag om den i våras och den var lika rolig då.

      Delete
  2. Vilka rysliga öar du valt! Jag blir så full i skratt när jag surfar runt och ser mängder av klockrena exempel på böcker om öar - HUR kunde jag tycka att ämnet var så svårt, när jag i själva verket har läst så mycket som utspelar sig på öar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det brukar vara så med tematriorna tycker jag, först är det klurigt och sedan blir det ketchupeffekt. Varför tänkte jag inte på Hemsöborna, Saltkråkan, Sommarboken... och så vidare.

      Delete
  3. så många ö - böcker det finns! Mr Pip och Stevenson har jag läst men Bright young things kände jag inte till

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är bra, lite speciell och bitvis krypande småläskig.

      Delete
  4. Mr Pip har jag läst, den var bra. Thomas bok låter som något för mig.

    ReplyDelete
  5. Tråkigt nog har jag aldrig läst Skattkammarön. Varför fick jag aldrig den i julklapp som barn?

    ReplyDelete
  6. Bra ö-trio har läst Skattkammarön för länge sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undrar om ungdomar idag läser Skattkammarön?

      Delete
  7. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  8. Skattkammarön ja, den läste jag när jag var ung :)

    ReplyDelete
  9. Av dessa bara läst Skattkammarön för länge, länge sedan... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det verkar vara standardproceduren

      Delete
  10. Åh, nu drabbas jag av akut pinsamhet, jag fejkade en bokrecension av Skattkammarön när jag gick i högstadiet (inte så att jag kopierade någon annans men jag skrev en recension baserad på typ baksidestexten och fick MVG). Borde verkligen läsa den nu och ta mitt ansvar! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Vilket roligt minne. Tycker verkligen att du ska läsa den, det är en upplevelse. Och så är det ju en ungdomsbok så det tar inte särskilt mycket tid. Aye, mate, and a bottle of rum!

      Delete
  11. Jag trodde nog inte någon annan skulle ta med Bright young things den här veckan! Men här är den ju med!

    ReplyDelete
  12. Köpte nyligen en fin illustrerad utgåva av skattkammarön. Skall bli så trevligt att läsa den igen. De andra två har jag inte läst.

    ReplyDelete