Tuesday, October 4, 2016

Tematrio: kroppsdelar

Veckans tematrio handlar om titlar med kroppsdelar.

Lätt som en blodplätt!

Aksel Sandemose har till exempel skrivit den ganska sorgliga kortromanen Tjärhandlaren om en sol-och-vårare med bristande hyfs och empati.

Lovande zimbabwiska författaren Tsitsi Dangarembga imponerade på mig häromåret med fina uppväxtskildringen Nervous conditions. Om syskonroller, könsroller, utbildningens roll för identitetsskapande, med mera. Mycket läsvärd!

Könsroller och utbildning är också teman i Sara Lövestams Tillbaka till henne. Det är en berättelse om en ung lärarinna på landet under rösträttskampen, hon har en mycket trasslig kärlekshistoria som inte slutar på det mest förutsägbara viset. Fint, om än lite tilltrasslat med det parallella spåret som utspelar sig i nutid.

18 comments:

  1. Värst vad du var fyndig, då! :-)
    Jag har inte läst en enda av dem men just nu har jag en så stor bokhög vid min säng så jag vågar inte sätta upp fler böcker på min vill-ha-lista.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blev bara hjärtan annars, det är ont om kroppsdelar i min bokhylla verkar det som.

      Delete
  2. Har inte läst någon av de här böckerna

    ReplyDelete
  3. du tänker så, ja. det var ju kreativt. har läst Sandemose som jag är ganska förtjust i. särskilt böckerna med Felicia Venhaug

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade ett hjärnsläpp först och blandade ihop honom med Knut Hamsun men nu är jag i fas igen

      Delete
  4. Jag gillar din trio! :-) Sara Lövestams bok blir jag extra nyfiken på!

    ReplyDelete
  5. Roligaste trio hittills, tjusigt och smart! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, ibland får en tänka utanför boxen för att komma på en trio

      Delete
  6. Haha ja så kan man också göra, jag funderade på Maria Svelands bok som börjar med Bitter men tänkte det var lite magstarkt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Det hade ju varit klockrent!

      Delete
    2. Haha funderade också på att ta med Maria Svelands bok men vågade inte 😂

      Delete
  7. Vilken kul tolkning av temat! Tillbaka till henne har jag velat läsa sedan den kom ut. Lite pinsamt att jag inte har gjort det - det börjar ju vara några år sedan.

    ReplyDelete
  8. Underbar lösning! Jag funderade själv på att skoja till det men nu har jag redan glömt vilken titel jag funderade på :-)

    ReplyDelete