Tuesday, October 11, 2016

Tematrio: alternativa nobelpris

Lyran har liten nobelprisgala i tematrion idag. Vi ska nominera en barnboksförfattare, en svensk författare och en nordisk författare till varsitt "nobelpris". Det blir nobelfrossa, jag ska ju få utse årets riktiga pristagare senare i veckan också! Jo det är sant, jag fick det i julklapp.

1. Alternativt nobelpris, kategori barnböcker
Min favoritförfattare Roald Dahl är tyvärr död och kan inte få priset. Jag nominerar istället hans värdige arvtagare Neil Gaiman som bland annat har skrivit den kusliga och fina The graveyard book, en bok jag önskar hade funnits när jag var tolv år. En pojke adopteras av spöken.

2. Alternativt nobelpris, kategori svenska författare
Den här är lätt: nomineringen går enhälligt till Elsie Johansson för hennes fina skildringar, underbara personporträtt och aldrig enkla eller tillrättalagda teman. Elsie for President! Läs till exempel Sin ensamma kropp, Kvinnan som mötte en hund eller såklart Nancy-trilogin.

3. Alternativt nobelpris, kategori nordiska författare
Sofi Oksanen ska ha ett nobelpris i framtiden, den saken är klar. Hon är fantastisk. Så varför inte redan nu? Jag har Norma i läshögen och ser mycket fram emot den.

10 comments:

  1. Av de här författarna är det bara Sofi Oksanen jag läst nånting av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men hon är ju lysande så är det någon man ska läsa är det just henne

      Delete
  2. Sanna - du och jag! Så ofta som jag går in på din blogg och ser att vi tänkt lika! Roald Dahl var nämligen den första jag velat ge ett nobelpris, men han är ju död. Neil Gaiman gillar jag skarpt, men tänkte inte på att ge honom ett pris. Jag följer honom på hans blogg - har du sett den?
    Sofi Oksanen var given men tyckte det var lite knepigt att Lyran redan hade paxat på henne, så jag avstod. Det FINNS ju fler bra författare i Norden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nästan kusligt! :)
      Javisst finns det flera bra författare i Norden, den som du tipsade om måste jag kolla upp för henne har jag inte läst något av.

      Delete
  3. Gillar alla dina tre! The Graveyard Book har jag ännu inte läst men ser fram emot att läsa den!

    ReplyDelete
  4. Neil Gaiman ja det kan jag hålla med om, de andra har jag inte läst.

    ReplyDelete
  5. Inte läst någon av dessa titlar, men någon Elsie Johansson och Neil Gaiman har det blivit. (Hade Coraline i åtanke denna gång).

    ReplyDelete
  6. Neil Gaiman har jag läst lite grann av, men aldrig tänkt på honom som barnboksförfattare, mer allålders, och definitivt värd ett pris :)

    ReplyDelete