Monday, September 5, 2016

Tematrio: veckans namnsdagar

Lyran börjar säsongens tematrios med en riktig utmaning: tipsa om tre böcker som handlar om någon som har namnsdag i veckan (Adela, Heidi, Lilian, Lilly, Kevin, Roy, Alma, Hulda, Anita, Annette, Tord, Turid, Dagny eller Helny)

I Marilyn Frenchs storslagna roman Kvinnorummet förekommer både en Lily och en Adèle. Båda har det svårt men på olika sätt. En fantastisk bok, läs den!

Adèle spelar också en viktig roll i favoritboken Jane Eyre av Charlotte Brontë. Utan Adèle skulle Rochester och Jane aldrig ha träffats! Vem hennes pappa egentligen är spelar mindre roll.

Mario Vargas Llosa är däremot ingen favorit. Jag gillade inte Den stygga flickans rackartyg, kanske på grund av den gubbiga objektifieringen av den tuffa chilenska flickan Lily. Hon ställer egna krav, därför är hon "stygg". Om jag kunde återkalla ett nobelpris skulle det vara det här samt Rudolf Euckens. Och Sully Prudhommes, när jag ändå är i farten.

20 comments:

  1. Jane Eyre är underbar och en av mina favoriter också!

    ReplyDelete
  2. hur kunde jag glömma Jane Eyre? håller med om Vargas Llosa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, men du hade ju Bodil Malmsten istället

      Delete
  3. Enda skälet till att Prudhomme fick det allra första Nobelpriset lär ha varit att Svenska Akademien ville ställa sig in hos Franska Akademien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter väldigt, väldigt troligt

      Delete
  4. Bra svar! Älskar också Jane Eyre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade kunnat vara utan den förfärlige prästen/brorn men han fyller väl sin funktion i berättelsen han också.

      Delete
  5. Replies
    1. Jag läste den precis så den var färsk i minnet...

      Delete
  6. Usch så arg jag var på författaren efter att ha läst om den "stygga". Fy farao! Kvinnorummet minns jag bara vagt att jag läst, den borde nog läsas igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så typiskt latinamerikanska machoförfattare... tänkte jag när jag läste, fick alla mina fördomar förstärkta...

      Delete
  7. Jane Eyre är den enda jag har läst i din trio, men jag minns inte alls Adèle. Skyller på att det var nästan 20 år sedan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den lilla franska flickan som Jane blir guvernant åt hemma hos Mr Rochester! Men å vad trevligt, då kan du ju göra en omläsning och få njuta den här boken nästan som ny. Lyllo dig.

      Delete
  8. Jane Eyre är den enda av dessa som jag har läst. Kvinnorummet skulle jag väldigt gärna vilja läsa.

    ReplyDelete
  9. Den sista där lät ju inget vidare. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läser inte gubbiga latinamerikaner om jag kan låta bli. Garcia Marquez är möjligen ett undantag

      Delete