Wednesday, September 28, 2016

Tematrio: höstfärger i titeln

Lyran frågar efter boktips som har en höstfärg i titeln.

Utanför mitt sovrumsfönster finns just nu en grann rostfärgad rönn så jag satsar alla korten på rött.
Du har väl läst Orhan Pamuk? Om inte så är det verkligen på tiden! Mitt namn är Röd är en intressant berättelse: kärlekshistoria, deckargåta och samhällsdebatt i ett. Och så snyggt paketerat! Om mötet mellan olika kulturer och konsttraditioner i ett dåtida Turkiet. Vissa ser de nya västerländska influenserna som ett hot, andra som utveckling. Eleganta pikar mot samtiden.

Om jag säger A. A. Milne säger du antagligen Nalle Puh men visste du att han också skrev klassiska pusseldeckare? The red house mystery är en klockren "whosdunnit". Inga nallar, bara klurig kriminalgåta.

Jakten på Röd Oktober av Tom Clancy handlar om en ubåt på vift under kalla kriget. Spionaction när den är som djupast [sic].

21 comments:

  1. Åh, jag visste inte att Milne skrev mysterier men det låter ju onekligen intressant! Tack för tipset :-)

    Pamuk står i hyllan... fortfarande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vet inte hur jag snubblade över den, men den är ungefär i stil med Agatha Christie

      Delete
  2. Jakten på röd oktober är bra både som bok och film.

    ReplyDelete
  3. Nya titlar för min del. Jag körde också på rött tema idag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rött verkar hyfsat vanligt i boktitlar, gult och orange hade jag svårare att hitta

      Delete
  4. Fin bild! Milnes deckare var en nyhet för mig.

    ReplyDelete
  5. Jag har läst Snö av Pamuk men inte Mitt namn är Röd. Hade inte en aning om att Milne skrev pusseldeckare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror de överskuggades av Puh-succén

      Delete
  6. Gillade verkligen Orhan Pamuks Snö, så Mitt namn är Röd noteras. Spännande med den där pusseldeckaren av Milne... inget jag kände till. Tack för tips! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pamuk är en storfavorit hos mig. Inte alltid enkel men alltid läsvärd

      Delete
  7. Pamuk - jättebra författare och sympatisk och intressant föreläsare. tror faktiskt att jag äger Milne. Jakten på röd oktober är en mycket bra film som jag sett mer än en gång

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han verkar sympatisk, de intervjuer jag sett med honom, men det är kanske inget starkt bevis

      Delete
  8. Möjligen är det dags för mig att läsa Pamuk.

    ReplyDelete
  9. Jag har bara läst Snö av Pamuk och blev inte stormförtjust, kanske borde testa ngt mer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han kan vara lite svårtillgänglig ibland. Ge honom en andra chans!

      Delete
  10. Jakten på Röd Oktober har jag både läst och sett.

    ReplyDelete