Monday, September 12, 2016

Tematrio: Böcker, bokhandlar och bibliotek

Veckans tematrio handlar om böcker, bokhandlar och bibliotek. Så roligt!

En bokbuss blir ett flyktfordon i dubbel bemärkelse i Mobile library av David Whitehouse. En udda samling människor ger sig av i en stulen bokbuss och finner varandra, sig själva och en massa god läsning. Men flykten får ett abrupt slut vid Dovers klippor...

Ingen har skrivit metalitteratur såsom Jasper Fforde. I bokserien som börjar med  The Jane Eyre Affair får vi följa en litteraturdetektiv som kan resa in och ut i själva boktexten. Någon har kidnappat Jane Eyre! Men hjältinnan Thursday Next är bovarna hack i häl.

Och så Agatha Christie: Liket i biblioteket. Oh dear! A body in the library! James, will you please get some tea. Trivsam pusseldeckare utan blod- och tarmdetaljer och med en tvättäkta överste som förste misstänkt.


Ps. Även i favoritromanen Time traveller's wife av geniala Audrey Niffenegger spelar biblioteket en viktig roll! Henry är bibliotekarie. Så fick jag nämna den idag igen...

24 comments:

  1. Jasper Fforde Verkar intressant, ny för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket intressant! Originell, fruktansvärt rolig, oerhört nördig.

      Delete
  2. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fforde är mycket väl värd att leta rätt på, den är svindlande.

      Delete
  3. Ett bibliotek är väl ett trevligt ställe att placera ett lik på ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Framför allt: tänk att ha ett hem med ett bibliotek där lik kan dumpas

      Delete
  4. Mobile library blir jag nyfiken på! Och jag vet inte hur många gånger jag har tänkt läsa Fforde, men det blir bara inte av...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den kanske finns på ett bibliotek nära dig?

      Delete
  5. Åh, ja, Liket i biblioteket! En av mina absoluta favoriter bland Christieskatterna :)

    ReplyDelete
  6. The Jane Eyre Affair är en av de roligaste böcker jag har läst :)

    ReplyDelete
  7. Har inte läst någon av dina böcker.

    ReplyDelete
  8. Liket i biblioteket är bra. Fina filmatiseringar också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag gillade den senaste med Geraldine McEwan, även om en del avsnitt i den serien var lite väl gullegulliga på slutet

      Delete
  9. nu blev jag jättesugen på att läsa Fforde!

    ReplyDelete
  10. Liket i biblioteket gillade jag. Verkar oftast föredra Miss Marple före Hercule Poirot som mordutredare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, han är ju lite irriterande. Men jag gillar honom ändå!

      Delete
  11. Jasper Fforde vill jag verkligen läsa. Tror inte jag har läst någon av böckerna i din trio. Kan hända att jag har läst Liket i biblioteket, men är inte helt hundra.

    ReplyDelete