Thursday, September 29, 2016

Pojke blir adopterad av spöken

Det finns en del författare som är så bra att varje gång jag läser dem undrar jag varför jag inte redan har läst ALLT av dem. Margaret Atwood till exempel, och Neil Gaiman.

Jag läste Gaimans The graveyard book (tack jättestarka extratanten för lånet!). Den är genial. Jag älskar den. Alla borde läsa den. Jag har redan lagt in påminnelser i kalendern om att jag ska ge den i present till min brorsdotter om tre år och till min systerdotter om elva år.

En liten pojke förlorar sin familj, hamnar på en kyrkogård och blir adopterad av spöken. Han växer upp med spökena och lär sig allt de kan. Men det finns en elak man utanför den trygga kyrkogården, han är på jakt efter pojken och han kommer allt närmre...

Spännande, roligt, sorgligt, klurigt och väldigt fint berättat!

3 comments:

  1. Bra bok, jag borde läsa mer av författaren.

    ReplyDelete
  2. tack för tips! vet precis vem jag ska ge denna till. kanske kikar jag lite i den själv också. läste Oceanen vid vägens slut och fattade absolut ingenting

    ReplyDelete
  3. Det är en av hans bästa böcker. Vi lyssnade på Neverwhere på radio följetong tillsammans förra året men jag ser att den inte är tillgänglig längre (http://www.bbc.co.uk/programmes/b01r522y)

    ReplyDelete