Sunday, September 11, 2016

Hur lång tid tar en bok?

Tid är en ogripbar företeelse. Jag tyckte att jag höll på med The monstrumologist i en evighet men när jag tittar tillbaka i läskalendern ser jag att den tog tre och ett halvt dygn. Det är ju inte särskilt länge, inte för mig heller, men vissa böcker känns märkligt långa trots att de är så bra. Det är inte böckerna, det är min mycket skeva tidsuppfattning som spökar. Just nu vet jag inte ens vilken veckodag det är utan att titta i kalendern.

Det första jag gör när jag öppnar en ny bok är att se efter hur många sidor den har, så får jag en ungefärlig idé om hur lång tid den tar. Beroende förstås på textstorleken, hur luftigt den är satt och vilket språk den är på. Franska går långsammast. 

Eftersom jag vanligtvis läser ca 80-90 romaner per år blir det knappt två böcker i snitt per vecka men veckorna skiljer sig verkligen åt. P. D. James Smak för döden i fransk översättning höll jag på med i tjatiga två och en halv veckor, därefter hetsläste jag korta romaner flera stycken på raken och nästan en per dag.

The monstrumologist var för övrigt en mycket trevlig bekantskap, recension kommer inom kort.

3 comments:

  1. tiden beror inte på boken - utan livet omkring

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det finns två faktorer i spel: 1) hur många timmar kommer att krävas för att läsa ut just den här boken; 2) hur många timmar lästid har jag just nu per dag. Resonemanget ovan är om den första aspekten.

      Delete