Tuesday, September 27, 2016

Bibliotek ja! Skolbibliotek nja.

Jag gillar bibliotek, jag har varit bibliofil så länge jag kan minnas.

Och jag tycker ju att det är bra med skolbibliotek, det är en mycket viktig tillgång.

Jag är bara inte helt överlycklig över att min lokala bibblofilial är inhyst i ett skolbibliotek. Barnen i min närmsta by får tydligen inte lära sig att bibblan är en tyst zon, de tror istället att bibblan är platsen där man trängs runt internetuppkopplade datorer och högljutt skriker om olika fotbollsspelare som googlas fram.

Mina lokala bibblobesök blir därför av typen "beställa i förväg - snabbt in - hämta upp den färdiga beställningen - ut så fort som möjligt". Inte en chans att jag tänker stanna och botanisera i hyllorna i den där gapiga miljön.

Behöver inte även skolbarn en lugn oas där läsningen är fredad och böckerna i fokus?

No comments:

Post a Comment