Saturday, September 24, 2016

Årets bokmässa

Bok- och biblioteksmässan i Göteborg är i full gång, jag är inte så road av mässor så jag åker inte dit.

Måste ändå kommentera soppan kring nazistskriften Nya Tider. Det är otroligt dåligt hanterat av bokmässan från början till slut. Problemet verkar vara att de inte tänkte igenom det hela ordentligt från starten. Jag hade helt och fullt förstått om de tackade nej till nazisterna från första början. Jag hade också haft någon slags förståelse för om de tackade ja på grund av ett väldigt genomtänkt ställningstagande som de kunde förklara och försvara och stå upp för när det började storma. Men det här vacklandet fram och tillbaka där ingen står upp för någonting och alltihop ger sken av att vara slarvjobb, det blir jag synnerligen oimponerad av.

Det är inte yttrandefrihet att låta vem som helst vara med på vilket privat evenemang som helst. Det går alldeles utmärkt att stoppa folk från att få en högtalare på Sveriges största bokmässa. I alla fall om en gör det rakryggat redan från början - när avtal väl är skrivna är det naturligtvis svårt att börja ångra sig.

Och så är det ju den där lilla faktorn med kvalitet: Nya Tider är inte bara nazistisk, den är något så fruktansvärt dålig. En lågstadieklass producerar vanligtvis bättre texter.


Kära tomten, till julklapp önskar jag mig mer kvalitet, mer civilkurage, att folk tänker innan de handlar samt färre nazister på jorden. Tack på förhand.

1 comment: