Friday, August 26, 2016

Kvinnorummet

Jag har hittills i år läst tre titlar ur den feministiska litteraturkanonen:

- Virginia Woolf, Ett eget rum
- Nawal el Saadawi, Imamens fall
- Marilyn French, Kvinnorummet

Jag rekommenderar alla tre! Men kanske särskilt Marilyn French. Inte lika akademisk som Woolf och inte riktigt lika nattsvart som Saadawi.

Kvinnorummet handlar om en grupp kvinnor i USA från femtiotal till sjuttiotal. De är den första generationen som får tillgång till högre utbildning. Men det gör ingen skillnad, de förväntas ändå bli hemmafruar som tjänar sina män.

Det är smärtsamt. Kvinnorna försöker ta sig ur sina gyllene burar men finner sig fastlåsta, hotade, frihetsberövade av hela samhället. French väjer inte för någon aspekt. Våldtäkt inom och utom äktenskapet, ekonomisk ofrihet, orättvisor i utbildning, arbetsliv och hushåll. Skarpsynt och viktigt, även om vi tack och lov har kommit mycket långt sedan dess. De framsteg som har gjorts för jämställdheten ska inte tas för givna, de måste försvaras och befästas.

En mycket bra roman.

2 comments:

  1. Kvinnorummet gjorde stort intryck på mig då jag läste den som tonåring.

    ReplyDelete
  2. Den läste jag som 19-åring och det är nog en av de böcker som format mig mest även om jag inte minns handlingen särskilt väl.

    ReplyDelete