Monday, August 22, 2016

Journalism i Ankh-Morpork

Av någon outgrundlig anledning började jag inte läsa Terry Pratchett förrän ganska nyligen. Skivvärldsserien är ju fantastiskt rolig och precis sådan där absurd humor jag gillar. Så jag läste The truth som den gula huliganens pappa bidragit med till gemensamma bokhyllan.

William de Worde råkar uppfinna en dagstidning. I redaktionen ingår ett gäng dvärgar, en fotograferande vampyr som svimmar av varje gång blixten går samt den undersköna Sacharissa Cripslock. De vill berätta sanningen om saker som händer i Ankh-Morpork men hamnar omedelbart i trubbel på grund av ett scoop om en pågående konspiration mot stadens styrelse. Som tur är har de ett trumfkort på hand: en hink magiska ålar som kan skapa mörkt ljus med tidsloopar i. Skruvat och fartfyllt i bästa Pratchettstil.

1 comment:

  1. Jag lärde mig prata engelska med hjälp av ljudböckerna och har fortfarande samma dialekt som Tony Robinson som gjorde inläsningen (och gjorde ett mycket bra jobb dessutom). Nackdelen var dock ett lite udda ordförråd.

    ReplyDelete