Wednesday, July 13, 2016

Öppet brev till mitt bibliotek

Kära biblioteket,

Nu under mitt köpstoppsår är du min livboj vid horisonten. Min vattentank i öknen. Hoppets ljus i ett mörker av dålig åttiotalsaction på tyska.

De sista dagarna i Bryssel, när jag läste dinosaurieboken i botten av bokhögen, la jag därför in en jättebeställning böcker hos dig.

Jag såg framför mig hur jag skulle cykla de sex kilometerna till byn, med vinden i håret och en glass i handen. (Men cykelhjälmen då? Med vinden genom hjälmen? Och hur kan jag ha en glass på vägen TILL byn?) Och där skulle jag varje vecka hämta nya böcker ur ditt givmilda och aldrig sinande magasin.

Men böckerna kom aldrig fram. Jag väntade, och  väntade.

En dag, två veckor efter beställningen, cyklade jag förbi lokala bibblan. Utan vind i håret/hjälmen, och utan glass. Och insåg att lokala bibblan är stängd hela sommaren. Jag hade reserverat böcker till ett bibliotek som inte finns.

Vad gjorde du med mina böcker under tiden? Hur länge skulle min beställning ha legat i ditt system om jag inte hade upptäckt misstaget själv?

Jag raderade beställningen från hemsidan och tog mig ett par dagar senare in till stan och huvudfilialen. Där jag inte kunde hämta ut böckerna eftersom "just de titlarna är utlånade, allihop". Till mig! Ville jag ropa. De ligger i en bortglömd hög och väntar på mig! Jaroslav Seifert och Marilyn French, de är ju mina! Ack, det fick bli plan-B-böcker.

Kära biblioteket, kunde du inte ha en fiffig funktion på din beställningssida? Så att klantskallar som jag får en varning när vi beställer böcker till utlämningsställen som har stängt ända till augusti.

Det vore så praktiskt.

Tack på förhand,
Sanna

2 comments:

  1. Ja, eller så att klantskallarna som programmerade men aldrig tänkte på kundperspektivet kunde få sig en tankeställare... Så genomkorkat att inte meddela att det är omöjligt att beställa till ett stängt kontor. Hoppas du hittade något annat roligt! Själv har jag unnat mig att köpa böcker trots att jag egentligen inte har råd just nu, suck.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bättre att slösa pengarna på böcker än på knark, som man brukar säga. Jag har faktiskt gjort ett experiment och lagt in en till beställning till det stängda biblioteket bara för att se vad som händer och hur lång tid det tar... bibblan öppnar igen i mitten av augusti, ska bli spännande att se om de hör av sig innan dess!

      Delete