Saturday, July 23, 2016

ABC-morden

Det blev en omläsning av Agatha Christies ABC-morden, mest för att jag har den där fixa idén att det är bra med pusseldeckare på sommaren. Eftersom ABC-morden är en av få gamla deckare där jag minns vem mördaren var blev det ganska småtråkig läsning. Eller kanske eftersom denna inte är en av Christies bästa.

Hercule Poirot får ett brev av en till synes sinnessjuk person som kallar sig "ABC". Strax därpå mördas Alice Asher i Andover. En vansinnig seriemördare med alfabetsmani! Hur fångas en sådan? Poirot vet förstås svaret.

2 comments:

  1. Jag tycker att den är direkt dålig. En stor besvikelse. Kollar min recension från april och ser att du är den enda som kommenterat boken den gången - så nu återgäldar jag genom att skriva hos dig. Faktum är att boken var så pass dålig att jag undrar om Christie möjligen knåpade ihop den på nolltid enbart för att tjäna pengar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det har du nog rätt i - visst känns den som ett hafsverk!

      Delete