Tuesday, June 14, 2016

Tematrio: sommarläsning

Lyran frågar vad vi har tänkt läsa i sommar. Jag har ett par saker på listan, till exempel:

- ett gäng nobelpristagare. Tänkte bocka av Jaroslav Seifert, Sinclair Lewis och kanske några till.

- böcker jag tipsats om på olika bokbloggar. T.ex. Ola Larsmo, Förrädare och kanske Anna Fock, Absolut noll.

- Några omläsningar ur hyllan därhemma. Där står en mängd böcker jag vet att jag har läst men som jag inte minns ett skvatt utav. Ania Monahof, Genom graniten, är en av dem. Vad är det för slags bok? Ska ge den en ny chans.

24 comments:

  1. Det ser ut som att det inte precis blir brist på läsning i sommar! Fler nobelpristagare borde jag också läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mitt bibliotekskort är min bästa försäkring mot lästorka. Hu, vilken hemsk tanke!

      Delete
  2. Men om du har läst dem och inte minns ett skvatt av dem, tror du inte att det beror på att de inte är värda att läsas om?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm, nu när du säger det... :) Eller så betyder det att jag blivit så gammal att jag har böcker jag läste för mycket länge sedan, innan seniliteten inträdde? Ack, vad gör en inte under ett köpstoppsår.

      Delete
  3. Två nobelpristagare som jag faktiskt inte ens känner igen namnet på. Ser att det i alla fall är två tidigare och då borde jag ha större chans att gilla dem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar vissa av de gamla (Björnson, Lagerlöf, Mann, Undset) men inte alla (Prudhomme och Eucken! Vi borde kräva tillbaka prisen av deras efterlevande) och har ingen aning om vad Seifert och Lewis är för några. Finns bara ett sätt att ta reda på det...

      Delete
  4. Jag kände inte heller igen Seifert och Lewis. Det kan nog bli spännande läsning för dig!

    ReplyDelete
  5. Hos dig var det bara titlar som jag inte läst. Tack för tipsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är eventuellt för att jag läser många gamla skumma stofiler

      Delete
  6. Låter som en spännande sommarblandning. Jag läste nyligen Focks Absolut noll och blev väldigt förtjust i den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen så bra! Det kanske var hos dig jag läste om den då?

      Delete
  7. Replies
    1. Ja, nu har jag bara ca 15 kvar tills jag har läst allihop!

      Delete
  8. Det är ambitiöst att läsa om böcker man inte minns. Jag bloggar bland annat för att minnas det jag läser lite bättre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag också, det är det bästa med bloggen! Men böcker som jag läste innan jag började blogga är ibland som ett skepp som skymtar i dimman. Monahof är långt, långt bort i dimman.

      Delete
  9. Kände inte till någon av dessa titlar. Nobelpristagare borde man nog försöka läsa mer av. Tack för tips! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju menat som någon slags kvalitetsstämpel men jag vet inte jag. Har i alla fall haft roligt när jag läst mig igenom dem, förutom med Prudhomme, Eucken och Saint-John Perse.

      Delete
  10. Ett gäng nobelpristagare! Imponerande målsättning för en som lämnat tillbaka de senast lånade sådana olästa till biblioteket...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan ju inte ge upp så nära målet att läsa dem allihop...

      Delete
  11. Omläsningar känns särskilt väl lämpade på sommaren :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Särskilt när en har försatt sig själv i köpstopp och behöver hitta läsning på annat håll än i bokaffären.

      Delete
  12. Trevlig sommarläsning :-)

    ReplyDelete