Wednesday, June 15, 2016

Omläsning: Tidsresenärens hustru

Som uppmärksamma läsare redan har noterat är Audrey Niffeneggers Tidsresenärens hustru en av mina favoritromaner. Den är udda, romantisk och spännande. Alltså läste jag den en gång till, nu när jag har köpstoppsår blir det tillfälle till sånt.

Det handlar om Claire och Henry som älskar varandra djupt. Men Henry har ett problem: han reser i tiden. Och han reser helt kontrollerat - plötsligt försvinner han och dyker upp på annan tid och plats, naken och illamående. Claire har det därför inte lätt. Hon blir ständigt lämnad ensam, har svårt att bli gravid på grund av att fostren tidsreser ut ur henne och dör, och till råga på allt vet de (i alla fall Henry) redan när och hur Henry kommer att dö, vilket är alldeles för tidigt och för våldsamt.

Jag funderar på om det är en allegori över att leva med en människa i missbruk eller om det bara är en magisk berättelse. Oavsett vilket är det en fängslande historia, om än med lite mer sex än strikt taget nödvändigt.

3 comments:

  1. Jag har Niffenegger på min boktolva i år, ser fram emot att läsa något av henne. Har du även läst Själens osaliga längtan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har jag! Den är också bra men inte i riktigt samma klass som Tidsresenärens hustru, fast det kanske är för att jag hade så höga förväntningar efter första boken. Hon har också gett ut en underbar bilderbok för vuxna: Raven girl. Om en korp och en brevbärare som blir kära och får ett ganska olyckligt barn.

      Delete
    2. Raven girl kände jag inte till, kanske får bli den jag väljer till boktolvan. Tack för tipset!

      Delete