Friday, June 3, 2016

Lider du av statsfientligt sinnelag?

Staten har kommit på ett sätt att kunna bestraffa inte bara ord och handlingar utan också tankar och känslor! Tack vare sanningsserumet Kallocain kan diktaturen Världsstaten prioritera jakten på "statsfientligt sinnelag". Stöld, rån och "smärre privatmord" får vänta, allt polisfokus riktas istället på förrädare och oppositionella. Det är handlingen i Karin Boyes Kallocain som jag lyssnade igenom via geniala radioteaterbiblioteket.

Boken var faktiskt mycket bättre än jag mindes den, men dels är det länge sedan jag läste den och dels kan ju faktiskt radioteaterversionen vara lite omskriven för att passa dramaformatet. Hörvärt! Och väldigt relevant än idag.

1 comment:

  1. Den har jag med på min sommarläsningslista. Har ett svagt minne av att jag läste den som tonåring men inget minne alls av vad den handlade om.

    ReplyDelete