Friday, June 24, 2016

En valanalys: Poirot och Fogg kommenterar igen

Egentligen behövs väl ingen analys - ett valresultat som gör Nigel Farage till den stora vinnaren är dåligt, helt enkelt. Jag ställde ändå några snabba frågor till expertkommentatorerna Hercule Poirot och Phileas Fogg.

- Phileas, hur ska vi tolka nattens resultat?

- Det är ju många som inte har rest så mycket som jag. De tror kanske att Storbritannien är jordens mittpunkt och att varor och människor inte behöver passera gränser.

- Du lever ju med en invandrarkvinna, hur känner Aoda inför UKIPs framgångar?

- Det återstår att se, hur illa det kommer att bli nu. Men kom ihåg - 48% röstade mot stängda gränser och intolerans. Den här omröstningen innebär ju inte att alla människor kommer börja kasta bananer och glåpord på oss.

- Du menar eftersom de nya handelshindren kommer göra bananerna dyrare i Storbritannien framöver, förstår jag. Tack då - jag vänder mig nu till dig, Hercule.

- Tack för inbjudan! Jag måste säga att jag blev överraskad av resultatet. Har de inte använt sina små grå celler?

- Nej, antagligen inte. Så hur oroliga ska vi vara i resten av EU?

- Det här kommer ställa till problem, det är klart. Handel och ekonomi kommer att påverkas negativt. Men det är helt klart att britterna behöver EU mer än EU behöver britterna. Det positiva är ju att nu behöver vi inte förhandla bort europeiska kärnvärden för att göra bortskämda britter glada. Nu kanske vi kan fokusera på det vi egentligen har Europasamarbetet till - en förvaltningsnivå som underlättar för medborgare att röra sig över gränserna.

- Tack för de lugnande orden, och flytta gärna ner till oss på kontinenten snart.


Undrar för övrigt hur Farage nu ska klara sig, han som under ett stort antal år har tagit ut ett rejält arvode åt sig och sin fru från Europaparlamentet, utan att någonsin delta i parlamentsarbetet. Tänker han börja jobba ärligt för sin inkomst? Det kommer bli en chock.

No comments:

Post a Comment