Monday, May 9, 2016

Tematrio: kalas och festligheter

Lyran har födelsedagsfester och andra firanden som tema idag.

Jag tänker förstås direkt på Emil i Lönneberga och det stora tabberaset i Katthult. Inte en födelsedag, men ett kalas som heter duga!

Harry Potters födelsedag är också central i varje bok - oftast får han inga presenter eller kalas alls, men de dramatiska händelserna på hans elvaårsdag vägde nog upp en hel del. Särskilt Hagrids tillsuttna tårta.

Och så tror jag bestämt att det är ett födelsedagskalas som sätter igång hela händelsekedjan i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

12 comments:

  1. Ja men där prickade du inte tre stycken som jag borde kommit på, får skylla på min hjärna är överkokt av värmen.

    ReplyDelete
  2. Emil var faktiskt med i min tematrio först (jodå, det är rätt ofta vi tänker i samma banor) och jag tänkte även på andra böcker av Astrid, för det är många barn som firat jul eller födelsedagar i böckerna om Madicken, Lotta, Pippi och Karlsson. Men sedan valde jag en grymmare tolkning av "fest".
    Jag skulle gärna velat vara på Hogwarts under någon av deras fester, wow, vilken upplevelse!

    ReplyDelete
  3. Katthult borde en ju tänkt på, förstås

    ReplyDelete
  4. Tabberaset i Katthult var ett utmärkt val!

    ReplyDelete
  5. Harry Potter tänkte jag inte ens på...

    ReplyDelete
  6. Att jag inte tänkte på Emil eller Harry Potter. De är ju klockrena :)

    ReplyDelete
  7. Jag funderade på att "stjäla" din trio för jag kom knappt på någon och jag har ju läst alla tre av dina :)

    ReplyDelete
  8. Hundraåringen har även jag i min trio och Emil har man ju så klart läst massor med gånger. men jag har faktiskt aldrig läst Harry Potter, bara sett filmerna.

    ReplyDelete
  9. Bra val! Ja, att få en tårta av Hagrid är ganska episkt även om den är sutten på XD

    ReplyDelete