Monday, May 23, 2016

Tematrio: hemligheter

Lyrans tematrio handlar idag om hemligheter. Väl skrivna hemligheter kan bli fantastiskt bra romaner! Till exempel Jane Eyre, vilken fantastisk hemlis och vilken bra berättelse det blev av den.

Men jag kanske inte kan ta Jane som exempel i varenda trio (varför inte, egentligen?), så jag satsar på tre andra titlar idag:

Chris Cleave har skrivit flera bra böcker, bland annat Gold på det lite otippade temat familjeproblem + sportcykling. Tre elitcyklister på OS-nivå trasslar med komplicerade relationer och ett mycket sjukt barn. Samt en hemlis som jag inte tänker spoila för er. Läsvärt! Dessutom verkar ens egna middagsmenyer så mycket bättre efter att ha läst om alla millimeterberäknade ris med russin som de där sportfånarna tydligen måste äta för att ta sig till OS.

Getingfabriken av Iain Banks är också mycket svår att beskriva utan att ge bort för mycket av överraskningarna. Det handlar om en mycket, mycket störd ung person som har till hobby att plåga getingar (och en del andra djur med för den delen). Så bra, så förfärlig.

Och så har vi ju Kazuo Ishiguro, Never let me go, en oerhört gripande dystopi om ett barnhem där det gradvis uppdagas att allt inte alls är som det borde vara. En slags cross-over mellan medicinsk sci-fi och klassiskt brittiskt internatskoledrama. Läs den!

18 comments:

  1. Replies
    1. Som tur är är de inte så hemliga att de inte går att få tag på i en bokaffär!

      Delete
  2. har inte läst någon av den. Ishiguro vågar jag mig inte på

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banks är mycket hemskare, Ishiguro är mer sorglig. Och jättefin! Och sorglig.

      Delete
  3. Kan man nu undvika bli intresserad av dystopin där på slutet? Icke! :)
    Chris Cleaves bok är sen givet att jag vill läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så många bra böcker, så lite tid. Jag vill bli pensionär genast.

      Delete
  4. Never let me go var verkligen speciell! De andra två har jag inte läst

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, och lite oväntad efter Ishiguros förra stora roman "Återstoden av dagen" som är helt annorlunda

      Delete
  5. Har inte läst dessa. Getingfabriken verkar mysko.

    ReplyDelete
  6. Never let me go har jag sett som film och nog blev jag överraskad alltid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Filmen är jättebra, med briljanta Keira Knightley och allt

      Delete
  7. Åh alla tre låter spännande och intressanta! Bra trio! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar, det var lätt att hitta på spännande tips med just det här temat

      Delete
  8. Never let me go är otroligt bra. Ska se filmen vid tillfälle.

    ReplyDelete
  9. Tja, ris med russin är väl ätbart bara man får krydda det med en massa annat ohälsosamt! "Getingfabriken" har jag läst och gillat. Eller, kan man säga gillat- fascinerats av, kanske.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Fascinerats" passar kanske bättre, jo

      Delete