Monday, May 30, 2016

Tematrio: Paris, Paris

Lyran har tematrio om Paris idag - klassiker som Hallarna, Kameliadamen och Ringaren i Notre Dame dyker förstås upp i huvudet.

Men Hallarna är ärligt talat lite tråkig, då tycker jag mer om Zolas Thérèse Raquin. En förfärligt dyster berättelse om fattiga Thérèse som först gifts bort mot sin vilja, sedan hamnar i ett synnerligen olämpligt men känslostormande sidoförhållande som eskalerar till mord, och sedan ytterligare utför därifrån. Smuts och elände och fula, olyckliga människor.

Paris skildras också i klassiska deckarna om kommissarie Maigret av belgaren Georges Simenon. Han skrev otroligt många titlar, Simenon - dryga sjuttiotalet Maigretromaner faktiskt. Inte så förvånande då att de håller väldigt ojämn kvalitet. I lagom dos är de mysiga.

Parfymen av Patrick Süskind börjar i Paris men förflyttar sig sedan söderut. Den mycket specielle och smått psykopatiske Grenouille, "Grodan", börjar tillverka extremt mäktiga parfymer. Med doftens hjälp manipulerar han människor. Han blir besatt av tanken på den perfekta parfymen, vars hemliga ingrediens råkar vara underhudsfettet från unga vackra kvinnor... Men Grenouille är inte den som drar sig för ett par mord.

Det blev visst mycket mord och blod! Vad säger det om mitt förhållande till franska huvudstaden..?

15 comments:

  1. Parfymen tyckte jag var så hemsk - både som bok och film. Simenon kunde vara väldigt bra. jag gillade Klockorna i Bicêtre väldigt mycket

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Parfymen är mycket otäck. Och fascinerande. Lite samma stuk som Blecktrumman av Grass.

      Delete
  2. Replies
    1. Klassiker funkar alltid! Utom "Little women".

      Delete
  3. Hmm, ska verkligen fundera om jag läst något i Paris... Bra val i din trio men mörka ^^; Parfymen vill jag verkligen läsa.

    ReplyDelete
  4. Hallarna var faktiskt boken som gjorde att jag fastnade för Zola.

    ReplyDelete
  5. Nej, Hallarna är väl inte tråkig! Fast Damernas paradis är bättre. Thérèse Raquin är å andra sidan helt klart blodigast så passar väl bäst i den här trion. Simenon gillar jag också, fast kanske ännu mer de romaner som inte handlar om Maigret. En roman som heter Lukt rekommenderas på en annan blogg och jag tänkte då på Parfymen, men kom inte ihåg om den utspelas i Paris. Vilka härligt bloddrypande tips, gillar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm, kanske borde läsa om Hallarna för en andra chans? Det var länge sen jag läste den. Minns den som väldigt seg.

      Delete
  6. När jag läste handlingen för Parfymen så tänkte jag att det låter som något jag har sett på film. Det var det :)

    ReplyDelete
  7. Kommissarie Maigret minns jag att jag såg på TV som barn tillsammans med mina föräldrar. Men jag kom inte alls ihåg att de utspelade sig i Paris.

    ReplyDelete
  8. Thérèse Raquin är himla bra! Och jag köpte en bok om Maigret i helgen, får plocka upp den snart :-)

    ReplyDelete
  9. Parfymen är den enda jag har läst av dina, och då föredrog jag nog nästan filmen ;)

    ReplyDelete
  10. Läste Maigret-deckare när jag var ung.

    ReplyDelete