Thursday, May 26, 2016

En ko, en hund, en glasvägg

Det finns böcker som drabbar en sådär lite särskilt och Marlen Haushofers Die Wand (Väggen) var en sådan för mig.

En kvinna på alpsemester upptäcker en dag att en enorm glasvägg har skurit av henne från omvärlden och alla levande varelser på andra sidan väggen är döda. På hennes sida väggen har hon en hund, en katt och en ko, det är allt. Hon tvingas anpassa sig till ett helt nytt slags liv där både hennes och djurens liv hänger helt på henne och hennes uppfinningsrikedom.

Det är en mycket otäck bok, läsaren får hela tiden små glimtar av den annalkande katastrofen. Steg för steg går vi mot det oundvikliga tillsammans med kvinnan, samtidigt som hon berättar om det helt vardagliga hon gör under tiden. Hon slår hö och mjölkar kon och försöker räkna ut hur länge tändstickorna kommer att räcka.

En mycket otäck men också mycket bra bok - jag är imponerad! Och har ovanligt svårt att släppa taget nu när läsningen är slut. Det här vore en perfekt bok för en bokklubb...

Hundskadeindex: en hund - den sista hunden! - dör.

6 comments:

  1. Blev också väldigt starkt berörd och imponerad av den. Var den allra bästa skönlitterära bok jag läste förra året (läste över 100 böcker, så det är verkligen inte illa!). Håller med om att det måste vara en utmärkt bok att välja för bokklubb. Som hundmänniska med två härliga hundar gjorde det naturligtvis ont att hunden dog... riktigt ont!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunde inte ha sagt det bättre själv

      Delete
  2. En fantastisk bok, tycker jag. Ruggigt fascinerande, jag tänker ibland på den trots att det var länge sedan jag läste den.

    ReplyDelete
  3. Men det här låter ju lovande med tanke på att den ligger överst i TBR-högen :)

    ReplyDelete