Thursday, May 19, 2016

Den oskuldsfulle Fader Brown

Jag har stiftat bekantskap med en klassisk deckarfigur jag inte kände till tidigare: Fader Brown. Mysiga mysterier av Sherlock Holmes-karaktär. Boken består av tolv fristående små mysterier: mord och stölder som kan lösas med hjälp av mycket luriga ledtrådar. Boken kom ut 1911 och håller rätt bra än tycker jag.

Författaren heter G. K. Chesterton och The innocence of Father Brown finns faktiskt fortfarande att få tag i, i alla fall på engelska, via bokhandeln (nyutgåvor trycktes 2011 vid hundraårsjubileet) och via Gutenbergprojektet.

2 comments:

  1. Gick en tv-serie på kanal 9 tror jag som hette Father Brown. Den utspelades någon gång under första hälften av 1900-talet, 1950-talet tror jag. Riktigt trevlig. Bygger på litterär förlaga. Kan det vara den här Fader Brown tro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter mycket troligt! Fast bokens Fader Brown verkade lite tidigare, kring sekelskiftet. Han finns tydligen också i en tysk TV-version som var mycket populär.

      Delete