Monday, May 2, 2016

Den lilla filmen inuti ens huvud

Det har varit kallt i Bryssel de senaste veckorna, liksom det har varit kallt i slutet av april över hela Europa. Hagelskurar och långkalsonger.

Och eftersom det  funkade sist så tog jag till det beprövade knepet med Vi på Saltkråkan nu igen, fast den här gången tittade jag igenom TV-serien via SVTs Öppet Arkiv.

Jag har ju sett den här serien - antagligen flera gånger - men blev ändå mäkta förvånad av den. Den är ju inte alls som boken! Flera av de centrala kapitlen i boken (Jocke dör och Båtsman blir nästan skjuten, sälen Moses och Malins Petter, till exempel) finns inte alls med i TV-serien, istället finns en bovjakt och skattsökande i ett vrak. Scener jag inte alls minns. Förvirrande!

Framför allt som min hjärna mycket tydligt ser figurerna från TV-serien när jag läser boken, jag kunde ha svurit på att jag har sett Jockes begravning spelad av TV-karaktärerna. Men det är alltså en version som bara finns i mitt huvud.

Och jo, det kändes lite varmare i tårna efteråt, fast det kan ju ha varit för att jag tittade iförd duntäcke och med en kopp te i handen.

2 comments:

  1. Måste själv se om Saltkråkan. Den var verkligen en del av min barndom. Men vad märkligt att så mycket är ändrat från böckerna! Jag gör nog lite samma med Harry Potter. Böckerna och flimrena flyter ihop och ibland tror jag scener från böckerna är med i filmerna fast de inte är det... :P

    ReplyDelete