Tuesday, April 26, 2016

Tematrio: parrelationer

Lyrans tematrio denna vecka handlar om parrelationer. Inte så enkelt som det kanske låter!

Det svåra i att leva ihop med någon, särskilt när förväntningarna är för höga och ansvaret för det gemensamma inte delas lika, skildras obarmhärtigt i Jonas Gardells Fru Björks öden och äventyr. En dag har fru Björk fått nog och lämnar sin man. Bittert, vansinnigt och roligt i allt det sorgliga. Vardagsrealism i de små, grymma detaljerna. Mellanmjölk och linoleummattor.

En lyckligare parrelation är den i Tidsresenärens hustru av briljanta Audrey Niffenegger. Fast trots att Clare och Henry verkligen älskar varandra har de det inte enkelt. Henry lider nämligen av en ovanlig kromosomsjukdom som gör att han okontrollerat reser i tiden... En av mina favoritböcker, alla kategorier.

Fru Marianne av Victoria Benedictsson är en mer traditionell klassiker. Om unga naiva Marianne som gifts bort och axlar rollen som bondmora. Gradvis tar hon tillbaka kontrollen över sitt eget liv och går från våpigt flickeflarn till en vuxen och självständig (nåja) kvinna. Den ojämna parrelationen utvecklas över tid. Relevant och giltigt än idag, faktiskt.

20 comments:

  1. Tidsresenärens hustru är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  2. Tidsresenärens hustru låter som en mycket annorlunda bok. Spännande!

    ReplyDelete
  3. Jonas Gardell brukar jag uppskatta som författare, han har en klockren förmåga att se saker och kalla dem för vad de är.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, verkligen. Sanningen sitter i detaljerna, eller hur är det man säger?

      Delete
  4. fin trio, Fru Björk ska jag läsa, finns i bokhyllan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhå, då har du något att se fram emot.

      Delete
  5. Tack för tipsen! Tidsresenärens hustru har jag velat läsa ett bra tag :)

    ReplyDelete
  6. Tidsresenären har jag läst för länge sedan och gillade mycket. Har noterat att du återkommer till den med jämna mellanrum :-)
    Jonas Gardell är en av mina favoriter, han är en fantastisk författare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är nog sant, Tidsresenärens hustru är en av mina all-times-high-favoriter, någonstans efter Sagan om Ringen förstås.

      Delete
  7. Jag har bara läst Tidsresenärens hustru och bitvis fyllde Clares och Henrys relation mig med en gnutta obehag. Den första skulle jag vilja läsa eftersom jag tycker väldigt mycket om Jonas Gardells sätt att skriva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det intressanta med Clare och Henry är ju att maktövertaget hela tiden växlar eftersom de möts ibland när hon är ett barn, ibland när hon är vuxen, ibland när han är yngre och ibland när han är äldre. Det gör förhållandet dynamiskt och läsningen oförutsägbar

      Delete
  8. Tidsresenärens hustru kanske jag borde läsa. Och Victoria Benedictsson.

    ReplyDelete
  9. Har faktiskt inte läst något av Gardell, men den där lät ju riktigt kul, noterar den och Tidsresenärens hustru. Tack för tips! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är sorglig-rolig, så där som Gardell gör så bra (eller gjorde, han har väl inte skrivit den typen av romaner på länge nu)

      Delete
  10. Fru Björks öden och äventyr är en riktigt trevlig bok. Tidsresenärens hustru står i bokhyllan hos mig och väntar på att bli läst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så trevligt att ha den att vänta på!

      Delete