Tuesday, April 5, 2016

Tematrio: huvudstäder

Förra året när Lyran hade tema huvudstäder tipsade jag om Kairo, Paris och Stockholm.

I år tipsar jag istället om dessa:

Gaborone: Alexander McCall Smiths mysdeckarserie Damernas detektivbyrå gillade jag skarpt i början. Den första boken i serien var ju alldeles underbar. Därefter har idéerna gradvis tagit slut och böckerna mal på utan egentligt innehåll. Men första boken är väl värd att läsa!

Teheran: Azar Nafisi har skrivit en väldigt intressant slags memoarroman, Reading Lolita in Teheran om svårigheterna att diskutera litteratur i Iran efter revolutionen där. Särskilt västerländsk litteratur. Och särskilt för kvinnliga studenter. Nafisi startade en läsecirkel i sitt hem för en grupp unga kvinnor som fick möjlighet att diskutera böcker som ansågs omoraliska. Som Den store Gatsby...

Tokyo: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami är, som alla hans böcker, en halvmagisk skildring av den japanska huvudstaden. Det handlar om två systrar - den ena kan inte sova och den andra kan inte vakna. Den vakande systern driver runt i staden och träffar de mest märkliga personer. Allt av Murakami är guld.

20 comments:

  1. McCall Smith tröttnade jag snabbt på. Men Lolita i Teheran är jättebra liksom Murakami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den första var underbar och den andra-tredje i serien underhållande och mysiga. Därefter har det tyvärr bara gått utför. Författare borde ha sluta i tid...

      Delete
  2. Jag visste inte ens att det fanns en huvudstad som heter Gabarone. Jag har läst ett par böcker i den serien, men fastnade inte för dem.

    På tal om Damernas Detektivbyrå - läs gärna den här lilla artikeln i dagens Nya Wermlands-Tidningen:
    http://nwt.se/varmland/2016/04/04/damernas-detektivbyra-sprangde

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilken härlig historia! Lite Miss Marple ute i värmländska skogarna.

      Gaborone är Botswanas huvudstad och enligt uppgift en av de bästa platserna i Afrika att bo på.

      Delete
  3. McCall Smith var inte riktigt min cup of tea. Gillade människorna och miljöerna men inte deckargåtorna. Azar Nafisi låter väldigt intressant, jag har tänkt tidigare att jag borde läsa den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är relationscentrerade böcker snarare än riktiga deckargåtor, helt klart.

      Delete
  4. Har inte läst någon av böckerna, men tvåan och trean låter intressanta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allt av Murakami är värt att prova, fördelen med just den här boken är att den inte är så väldigt lång som de flesta av hans andra.

      Delete
  5. Jag har i alla fall köpt första delen i Damernas detektivbyrå. Hur länge ska man fortsätta läsa innan det blir trist? Bara så jag inte köper på mig för många :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första är underbar! Och andra och tredje gillade jag mycket. Sedan beror det på hur mycket du gillar karaktärerna och storyn, de är ju mysiga och trygga även i senare böcker. Är du däremot mest ute efter deckargåtorna är det nog de första tre som är bäst.

      Delete
  6. Tre böcker som jag inte läst. Har Damernas detektivbyrå i bokhyllan, dock oläst än så länge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den kan du se fram emot, mycket mysig!

      Delete
  7. Murakamis bok lät spännande och utvecklingen i Iran är ju också intressant - tack för tips! Den första McCall Smiths bok i den serien var bäst, helt klart. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju ofta så, första är bäst. Utom i HarryPotter-serien!

      Delete
  8. Jag är sugen på en bok som handlar om Tokyo, verkar spännande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, och Murakami skildrar ju så bra

      Delete
  9. Efter mörkrets inbrott är den enda jag har läst av dessa, men tyvärr kommer jag inte ihåg den särskilt väl. Borde kanske läsa om. Reading Lolita in Teheran blir jag nyfiken på :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den är inte så värst lättläst men mycket, mycket intressant

      Delete