Monday, April 11, 2016

Tematrio: böcker vi inte läst ut

Lyrans tematrio i veckan handlar om böcker vi aldrig läste klart. Förra året nämnde jag Grossman (curse him!), Joyce och McCann,

Jag tragglar mig faktiskt igenom det mesta, till och med Saint-John Perse (guldmedalj till mig) men ibland går det bara inte att ta sig hela vägen.

Tyvärr hamnade Steve Sem Sandbergs De utvalda i den högen. Den var helt enkelt för jobbig, och för mycket freakshow.

Jag gav också upp Leon Uris, Hadji. Fast det är så länge sedan att jag inte ens minns varför.

Och Frederick Forsyths Dubbelgångaren la jag ner redan efter ungefär tio sidor - det var för många tråkiga stereotyper om arabiska terrorister och jag var less på sånt. Fast lite tråkigt när en av ens favoritförfattare droppar så från Sjakalens höjder.

21 comments:

  1. Har, tack och lov får jag väl säga då, inte läst någon i den trio :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är inte säker på att Steve Sem Sandberg verkligen är dålig, den var bara alldeles för jobbig för mig.

      Delete
  2. Hos mig ligger De utvalda fortfarande i att läsa-högen, och det har den gjort i ett år nu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är ju rätt tjock och avskräckande också

      Delete
  3. Ibland kommer en själv och boken helt enkelt inte överens. Det behöver varken bero på boken eller läsare. Dålig matchning helt enkelt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Ibland kan det bara handla om fel tidpunkt

      Delete
  4. De utvalda väntar i bokhyllan. Hadji läste jag för länge sen och kommer ihåg att den inte var lika lät- och snabbläst som Uris andra böcker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är inte helt säker på att jag har läst annat av Uris heller - jag vet att Exodus stod i mammas bokhylla men vete tusan om jag någonsin läste den.

      Delete
  5. gamla Sjakalen är verkligen jättebra. inte lätt att upprepa.

    ReplyDelete
  6. Inte läst någon av dessa. Känner inte direkt till titlarna sedan tidigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sandbergs bok är hyfsat ny men de andra har ett par år på nacken, särskilt Uris.

      Delete
  7. De utvalda gillade jag, men den var tung. Fast De fattiga i Lodz är värre.

    ReplyDelete
  8. Känner inte till någon i din trio, men det kanske är lika bra? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det finns ju så mycket bättre/lättare att läsa därute

      Delete
  9. Inga jag läst detta. De utvalda har jag väl funderat på att läsa, men förstår nu att den inte skulle falla mig i smaken, tack för varningen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smaken är ju som baken, men den är inget för lite lättsam kvällsläsning, om vi säger så

      Delete