Monday, April 25, 2016

Hamlet i radioformat

Det har ju firats Shakespearejubileum i dagarna - 400 år sedan han dog och 452 år sedan han föddes. Själv firade jag med radioteaterns version av Hamlet, inspelad 1960 och tillgänglig via Sveriges Radios utmärkta Radioteaterbibliotek.

Hamlet är ett litet mästerverk, det är obestridligt. Rolig, hemsk, spännande. Spöken och kärlek och lurendrejeri. Ett litet krig eller två i bakgrunden, och ett par mycket komiska dialoger mitt i all svärta.

Och så är det en liten guldgruva av citat. Hamlet måste ha varit en av den klassiska bildningens stöttepelare, så många av de mest parafraserade och kända citaten kommer härifrån. Till exempel "Svaghet, ditt namn är kvinna", eller "Ur led är tiden. Ve att jag är den, som föddes att den vrida rätt igen", eller "Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över".

Till och med frasen "methinks, the lady doth protest too much" är från Hamlet och inte från Othello som jag hade för mig, så bra när en lär sig något nytt.

I floden av Shakespeare-trivia tipsar jag för övrigt om bloggen Improbable som gjort ett fint cirkeldiagram över olika slags dödsfall i Shakespearepjäser.

1 comment: