Wednesday, April 27, 2016

Gordimer: The pick-up

Nadine Gordimer är en av mina favoritförfattare och jag plockade upp guldkornet The Pick-up som jag minns som hennes bästa.

Det är en udda kärlekshistoria om en ung vit sydafrikansk kvinna med mycket rika föräldrar. Hon raggar en dag upp en fattig illegal immigrant från ett anonymt arabland. De har en något märklig kärlekshistoria - det berättas så snyggt, frågetecknen bara skymtar förbi, är det verkligen kärlek eller kanske snarare föräldrarevolt? opportunism? ömsesidigt eller ensidigt utnyttjande? himlastormande passion?

Men sagan får förstås ett slut. Mannen utvisas. Och till hans och alla vännernas stora förvåning följer kvinnan med honom till det fattiga och underutvecklade hemlandet.

En fantastisk roman om migration och kärlek (men helt utan slisk!) och om människor som hamnar i situationer av olika bra eller mindre bra anledningar, men som på mänskligt vis försöker göra det bästa av det. Och med ett oväntat slut. 

Jag dyker upp ur sista sidorna med lika stor vördnad inför Gordimers skrivkonst som första gången jag läste boken. Sannerligen, den kvinnan var värd sitt nobelpris.

No comments:

Post a Comment