Friday, April 8, 2016

Fredagsfråga: spännande böcker

Annikas bokblogg frågar om tips på "spänningsromaner".

En bok kan vara spännande för att den är läskig eller mycket fartfylld, alltså olika varianter av skräck och action.

Eller så kan den vara spännande för att intrigen drar in en, den är oförutsägbar och den går inte att lägga ifrån sig - en måste helt enkelt läsa vidare för att få veta vad som händer.

Jag gillar böcker som är spännande för att intrigen är spännande - skräck eller inte - men blir väldigt uttråkad av böcker som innehåller massor med blod, extremt våld och floder av läskigt tilltygade lik. Närgångna skildringar av hur folk sågar upp varandras kranium är inte spännande. En orgie i spänningsrekvisita och splatter kan inte ersätta en spännande, välskriven berättelse.

En mycket spännande och otäck bok var därför Herman Kochs Middagen. En slags psykologisk thriller om hur två föräldrapar hanterar den plötsliga informationen att deras söner har gjort något mycket, mycket dumt.

41 comments:

  1. Splatter tycker inte jag heller är spännande, inget som är rakt på är egentligen spännande. Det är ju det som bara antyds som får en att hålla andan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt! Och det är inte alla som kan den konsten

      Delete
  2. Middagen låter intressant och nånting som jag kanske skulle gilla.

    ReplyDelete
  3. Den har jag inte läst, ska kolla upp :)

    ReplyDelete
  4. Tycker det är lite jobbigt att läsa psykologiska thrillers, för att det blir FÖR spännande. 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - de kan verkligen få det att krypa i skinnet, om de är bra skrivna

      Delete
  5. Splatter gillar jag inte heller, varken i böcker eller på film. För att jag ska uppleva något som spännande måste historien och, kanske framförallt, karaktärerna engagera mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Splattret är ju oftast ett sätt att dölja att man inte har historia och karaktärer som engagerar.

      Delete
  6. Tror jag hört talas om boken men är inte säker. Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Googla, vetja. Eller läs mer här: http://sannasbokhylla.blogspot.be/2014/04/koch-middagen.html

      Delete
  7. Håller helt med, det är inte kladdet som gör spänningen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kladd kan vem som helst skriva, men spännande intrig är en konstart

      Delete
  8. Den boken har jag inte hört talas om tidigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. vilken tur att jag nämnde den då!

      Delete
  9. Håller med om att det är intrigen som gör en bok spännande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och som är det svåra att skriva, antar jag

      Delete
  10. Det var lite roligt, att bli uttråkad av blodigheter, men jag kan förstå. Jag vill ha det spännande på ett snällt sätt om man säger så :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blodigheterna är ju bara rekvisita, det kan vem som helst hitta på. En bra story däremot...

      Delete
  11. Håller med dig fullkomligt! Var dessutom tvungen att googla Middagen - klart nyfiken man blev på den. :)
    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Inget för den med svaga nerver! :)

      Delete
  13. Nej, alltför mycket blod och "splatter" blir inte så spännande i längden. Det behöver inte vara blodigt för att svara spännande :)

    ReplyDelete
  14. Vi tycker åter igen lika, ser jag.
    "Middagen" har jag läst och den var riktigt obehaglig - och ställde obekväma frågor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket obekväma frågor! Civilkurage när det gäller främlingar är svårt nog, men hur hantera den här sortens situation när nära och kära är inblandade? Väldigt intressant.

      Delete
  15. jag håller med. inte blod och inälvor. psykologisk spänning bättre. blir nyfiken på Middagen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blod och inälvor är ju bara... blod och inälvor

      Delete
  16. Den ska jag kolla upp, låter intressant!

    ReplyDelete
  17. Middagen är suverän! Riktigt bra läsning! En sån där bok som fått alldeles för lite uppmärksamhet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske det, jag vet inte riktigt hur "stor" den varit i Sverige

      Delete
  18. Jag håller med, spänning kan skapas på många sätt, mera sällan är blod och slem spännande. Middagen låter mycket intressant - jag får på något sätt en Vi måste tala om Kevin-känsla av beskrivningen, stämmer det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske, jag har inte läst "Vi måste tala om Kevin"?

      Delete
  19. Ja men det ska jag komma ihåg, bra tips

    ReplyDelete