Wednesday, April 6, 2016

Alla borde vara feminister, faktiskt

Jag läste Chimamanda Ngozi Adichies Alla borde vara feminister som e-bok från ett hemmabibliotek - tack tekniska utveckling!

Det är en redigerad version av ett TED-talk, vilket har fördelen att texten är mycket kort och koncis. Adichie förklarar varför hon själv är feminist, hur hon ser på feminism och jämställdhet och varför det är så bråttom att börja behandla både pojkar och flickor på ett mer genomtänkt sätt.

Jag håller med om allt hon säger, det är klartänkt och välskrivet, om än inte revolutionerande nytt. Självklarheter, hade jag velat säga, men tyvärr är det ju faktiskt inte det ännu. Därför behövs den här texten och den bör läsas av alla.

4 comments:

  1. Jag har läst flera recensioner av boken nu och genomgående är det 1) folk som redan är tämligen genusmedvetna eller 2) uttalat feminister eller 3) intresserar sig för kvinnosaksfrågor som har läst den - och genomgående är också att alla tycker att alla andra borde läsa den, så att vi får en förändring i samhället i stort. Jag får intrycket att de där personerna som VERKLIGEN borde läsa den, är de som inte gör det.
    (Här är det kanske bäst att påpeka att jag själv inte har läst den, så möjligen föll hela min analys just nu...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Ja precis så tror jag det är. Jag misstänker att Rune 58 i Böcklingby inte väljer att plocka upp en bok med den här titeln... Men tydligen har den delats ut i alla gymnasieskolor så några fler kanske läser ändå!

      Delete
  2. Som Joelinda säger, den som är feminist från början kanske inte tycker den är revolutionerande, men det låter som en bra bok för sådana som inte är så insatta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, problemet är bara att få dem som inte är så insatta att börja läsa boken. Hur?

      Delete