Tuesday, March 15, 2016

Tematrio: Asien

Lyrans tematrio denna vecka är asiatiska kulturyttringar men eftersom böcker är i princip den enda kultur jag sysslar med så får det bli tre boktips, precis som vanligt.

Mohsin Hamid: Den ovillige fundamentalisten är en berättelse i monologform om en ung pakistanier som desillusionerad återvänt till Lahore efter att ha försökt leva ett liv i USA. Men livet som muslim i efterdyningarna av elfte september var inte så enkelt. Om hur människor påverkas av sina medmänniskor.

Jamilia är en annan slags roman - en kärlekshistoria med förhinder av kirgisiska författaren Chingiz Aïtmatov. Om starka, självständiga Jamilia som bestämmer sig för att lämna sin man för någon hon verkligen älskar.

Och slutligen, ett boktips ur omläsningshögen: Shôgun av James Clavell. Politiska intriger och strategier, äventyr och action. Om en britt som på tidigt 1600tal råkade stranda sitt skepp i Japan och som blev en bricka i ett storslaget maktspel. Spännande och vacker och mycket intressant om japansk medeltid. Blev också en framgångsrik TV-serie. (Jo jag vet, det är inte en asiatisk bok utan en bok om Asien, men nu blev det så här).

11 comments:

  1. Jag såg TV-serien Shôgun och blev oerhört fascinerad av den.

    ReplyDelete
  2. Jag så tv-serien och den var oerhört bra.

    ReplyDelete
  3. Tv-serien Shogun finns med i min trio. Har dock inte läst boken någon gång. Borde verkligen göra det för det är en spännande berättelse.

    ReplyDelete
  4. Shogun läste jag för länge sen och såg också serien - det skulle nog inte vara så dumt att läsa om boken och se serien igen.

    ReplyDelete
  5. Hamids roman är väldigt bra. jag tyckte att jag lärde mig något av den också. Och dagen varar längre än ett sekel av Aïtmatov har jag läst. jag älskade den. Shogun skulle jag både vilja läsa och se

    ReplyDelete
  6. Clavells Asien-svit är bland det bästa jag har läst.

    ReplyDelete
  7. Bra inlägg! Nu fick jag en del sake ratt kolla upp :)

    ReplyDelete
  8. Den ovillige fundamentalisten är bra på bok, har du sett filmatiseringen? Skulle vara spännande att se hur de tolkat t.ex. slutet på romanen.

    ReplyDelete
  9. Shôgun minns jag. Missade läsa boken (vilket syrran däremot gjorde) kanske borde man ta igen det?

    ReplyDelete
  10. En av mina favoriter - fundamentalisten, ett bra tips - Jamilia och ett fint minne - Shôgun. Tack.

    ReplyDelete