Wednesday, March 16, 2016

Tai-Pan

Apropå Shôgun och Asientema: jag omläste just en bok ur hyllan: James Clavells Tai-Pan. Jag älskade den här boken som yngre och har läst den både en och två och antagligen fyra gånger tidigare.

Det handlar om den brittiska koloniseringen av Hongkong under artonhundratalet och de handelskrig som pågick då mellan världens stormakter. Huvudpersonen är Tai-Panen, ledaren, för den stora handelskoncernen Noble House. Han är ett mossigt machoideal som tar stora risker, dominerar alla människor i sin omgivning och naturligtvis får kvinnor på fall en masse. Men han har också en annan sida - han är genuint förälskad i en kinesisk kvinna och ligger inte runt med andra fast att han får gott om tillfällen. Han ser kineserna som värdiga motparter, inte som främmande undermänniskor. Och han har en plan som går långt bortom de egna handelsstrategierna...

Det är en spännande actionberättelse full av politik, strategi och kluriga tvister. Jag tänker flera gånger under läsningen att det här skulle bli en utmärkt TV-serie (googlade och fann att det faktiskt blev en film under 80-talet).

Den höll för omläsning, även om jag är lite less på just den här hjältetypen. Jag älskar slutet.

2 comments:

  1. Lustigt att du nämner den, för senast igår kollade jag i vår bokhylla på just Tai-Pan, Shogun och Noble House (och funderade på om jag skulle orka läsa dem - de är vansinnigt tjocka och skrivna med myrskrift).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, men å andra sidan är de ju spännande hela vägen igenom. Jag sträckläste Tai-Pan på ett par dagar och hade väldigt trevligt under tiden.

      Delete