Monday, March 21, 2016

Hokus-pokus

Jag träffade på Aragorn häromdagen - han har slagit in helt och hållet på alternativmedicin nu för tiden. Monarkispåret var ingen hållbar karriär i längden. Jag frågade om verkligen hokus pokus med låtsasmedicin var en bättre väg att gå och vi hade den här lilla dialogen:

Aragorn: Det är en utmärkt karriär! Kungshand är helarhand, som de brukade säga hemma i Gondor. Förutom ett antal olika naturpreparat med athelas så erbjuder jag nu också änglameditation, kollegialt silver och ayurvedisk tarmsköljning.

Jag: Men inget av det där har ju någon som helst bevisad effekt, det är ju bara humbug alltihop.

Aragorn: Hörrudu, det där är bara sånt som läkemedelsbolagen säger för att de vill tjäna pengar.

Jag: Så dina örtkok är gratis för patienterna?

Aragorn: Nej, de är faktiskt ganska dyra. Men det är det värt!

Jag: Hur kan de vara så dyra, de har ju inte genomgått hårda tester och långvarig forskning och den dyraste ingrediensen i dina piller är ju någon slags maskrosblad som du odlar själv?

Aragorn: Är du så där dum på riktigt eller är det bara på låtsas? Såklart de är dyra, hur skulle jag annars tjäna pengar på dem.

Jag: Men då är ju du lika girig som du påstår att läkemedelsbolagen är. Eller snarare mer, eftersom de har en massa kostnader för att producera högkvalitativa mediciner som håller för oberoende granskning.

Aragorn: Du behöver änglameditation för att rensa din aura, den är så skeptisk. Jag bjuder på första omgången men nästa session kostar 4500kr och moms.

No comments:

Post a Comment