Friday, March 18, 2016

Fredagsfråga: bokbakfylla

Annikas bokblogg frågar idag: har du någon gång läst en bok som tog slut alldeles för fort och som lämnade ett sådant avtryck att det var svårt att komma över den - en "book hangover"?

Ja.

Sista delen av Harry Potter första gången jag läste den, Haruki Murakamis 1Q84 och Jasper Ffordes The Jane Eyre Affair, för att ta några exempel. Böcker en slår ihop med en stor känsla av tomhet.

Lyckligtvis finns det en enkel bot. Tio minuters andrum för reflektion och sedan plask ner i nästa bok ur den ständiga läshögen bredvid sängen.

36 comments:

  1. Det är intressant hur olika man kan tycka om böcker, själv har jag trots flera försök inte tagit mig igenom 1Q84. Jag fick min Harry Potter-hangover efter sjätte boken

    ReplyDelete
  2. Jag hade också samma upplevelse efter sista Harry Potter-boken, fast i mitt fall varade den i ett par veckor när jag inte kände för att plocka upp någon ny bok.

    Men 1Q84 hade jag precis motsatt reaktion på: jag blev så lättad över att få börja på något nytt. Jag brukade gilla Murakami, men den trilogi gillade jag inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag löste faktiskt boksmällan efter sjunde HarryP med att omedelbart läsa hela boken en gång till, sen var jag botad och kunde gå vidare

      Delete
  3. Replies
    1. Med Murakami är det inte bara en bok, det är helt författarskap. Jackpott!

      Delete
  4. Tio minuters andrum för reflektion är ungefär vad jag behöver också, men jag brukar för det mesta ge det några timmar. Läser gärna en novell eller två efter att jag har läst ut en bok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är 1) kedjeläsare och 2) inget fan av noveller , tio minuter är ungefär max vad jag klarar av att vara mellan böcker.

      Delete
  5. Jag har del 1 av boken Haruki Murakami 1Q84 men ännu oläst.

    ReplyDelete
  6. Harry Potter, ständigt denne Harry Potter ;) Har bara läst första delen och har insett att jag måste läsa fler.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den första är ju den sämsta. Sedan blir det bättre och bättre

      Delete
  7. Har ännu inte läst något av Murakami trots att jag har några av hans böcker i bokhyllan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhå då har du något att se fram emot. Börja med en av de kortare om du är av den otåliga sorten, han har skrivit ett par rejäla tegelstenar också.

      Delete
  8. Murakamis och Ffords böcker har jag väntades på mig i hyllan :)

    ReplyDelete
  9. Ah, "plask ner i nästa bok" Jag vet inte om jag skulle fixa det efter en riktigt book hangover... Jag behöver i alla fall två dagar för att smälta det jag upplevt :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. TVÅ DAGAR UTAN BOK! Jag blir kallsvettig av blotta tanken

      Delete
  10. Har ännu inte läst Murakamis och inte heller hela serien om Harry Potter. Ffords bok gillade jag dock väldigt mycket!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Fforde var det mest originella jag stött på på mycket länge, en underbar överraskning.

      Delete
  11. Nåja, mycket mer än tio minuter behöver jag nog i allvarliga fall. ;) Så många nämner hur fantastiska Haruki Murakamis böcker är, blir nyfiken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han är genial. Ibland lite svår, ofta absurd, oerhört finstämd och intressant.

      Delete
  12. Harry Potter så klart, hur kunde jag glömma den baksmällan.

    ReplyDelete
  13. Med Harry Potter uppstod det nog efter den sista boken. De första böckerna sträckläste jag en sommar :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ettan är en tråkig barnbok, trean är bäst och från femman blir det allra mest intressant

      Delete
  14. underbart! IQ 84 står oläst i min hylla. håller på med Fågeln som vrider upp världen och har läst Kafka på stranden. The Jane Eyre Affair lägger jag till på läslistan. visst får en boksmällor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jane Eyre Affair är något utöver det vanliga. Håll i hatten!

      Delete
  15. Har inte läst någon nav böckerna du nämner, nej inte ens Harry Potter-böckerna. Har bar sett filmerna :)

    ReplyDelete
  16. Ska snart lyssna på den femte delen om HP, inläst av Stephen Fry, kan tänka mig att jag kan ha lite boksmälla att vänta så småningom...

    ReplyDelete
  17. Haha ja här har vi ingen tid till book hangover, pang på nästa! Jag kan känna att en bra bok får mig att vilja läsa mer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är kedjeläsare, jag blir oerhört rastlös mellan böcker och kan bara somna "i" en bok, inte mellan två böcker

      Delete
  18. Skönt att klara sig med bara tio minuter! Jag behöver längre tid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att kunna gå mer än tio minuter mellan två böcker, jag får krypningar

      Delete