Friday, March 4, 2016

EU-läsning: samtal om Brexit

Jag bjöd in två särskilt smarta debattörer till bloggen för att reda ut det där med "Brexit". Kanske kan Phileas Fogg och Hercule Poirot ge några nya infallsvinklar?

-Vad säger du, Phileas Fogg, är du orolig för ett eventuellt brittiskt utträde ur Unionen?

-Orolig? Nej. Men det förvånar mig att inte EU redan sparkat ut Storbritannien.

-Oj, det var hårda ord! Hur menar du?

-En klubb har alltid vissa regler. Dessa måste följas. En kan inte vara medlem men vägra att följa organisationens viktigaste principer. Tänk om någon i Reformklubben skulle börja kräva att det ska vara karaokekväll på torsdagar - inte skulle vi ändra stadgarna. Personen i fråga skulle hamna illa kvickt på gatan!

-Men om klubben vill att alla ska vara nöjda, då kanske det blir nödvändigt att justera reglerna ibland?

-Dumheter. En klubb som inte kan stå upp för sina kärnvärden blir urholkad. Jag anser att det är en mycket större risk för EU att omförhandla grundprinciper för ett medlemsland än att riskera att en motsträvig medlem lämnar. Syna Camerons bluff, Storbritannien har inte råd att gå ur och det vet han ju.

-Då vänder jag mig till Hercule Poirot, håller du med om Foggs analys?

-Jag tycker inte att britterna ska gå ur. Det här landet - merde - de har inte en chans utan Europa. Dragiga hus och dåligt kaffe. Bara te och scones hela dagarna. De måste använda sina små grå celler och inse att de behöver EU. Jag kampanjar för ett "ja".

-Men om de inte fattar det i tid, vad händer då med EU?

-Det kan förstås gå illa. Det finns folk utan grå celler även i andra länder. Ingen tänker på vad som skulle hända utan EU. Men jag vet! Det första som skulle behöva göras är att uppfinna EU på nytt. Det kommer bli jättedyrt, jättekrångligt och med stor risk för alltför mycket kaos under tiden. Britterna måste rösta ja till Europa.

-Tack så mycket då, Phileas Fogg och Hercule Poirot. Vi väntar med spänning på hur det ska gå den 23e juni.

No comments:

Post a Comment