Wednesday, March 2, 2016

EU-läsning: att läsa i Belgien

Jag bor alltså i Belgistan, förlåt, Belgien. Det är ett märkligt litet land med total avsaknad av service, ohämmad sexism, livsfarlig trafik samt hopplös offentlig förvaltning.

Å andra sidan: vad kan vara bättre för en läsnörd än att bo i ett land där det alltid regnar? Med i snitt 203 regndagar om året blir det mycket tid under en filt i soffan.

När jag flyttade hit försökte jag såklart hitta belgisk litteratur - men tji fick jag. Det är förvånansvärt svårt att hitta belgiska författare. Framför allt eftersom belgistanierna själva inte har någon koll. Jag frågade i bokaffärer och bibliotek, fick ofta många tips, gick hem med en trave böcker... och upptäckte vid en snabb googling att inte en enda av författarna jag tipsats om faktiskt var belgare. Inte ens bibliotekarierna har koll på om en författare är belgare eller fransos! Fast det är ju också fint och europeiskt - gränser och nationalitet är helt enkelt inte så viktigt.

Ett annat problem jag har i belgiska bokaffärer är att det inte går att gissa bokens genre från framsidan. De ser alla likadana ut! Vita med en liten bild av oklart slag. Hopplöst. Det är de franska förlagens modell, mycket gammaldags.
Aymé - mycket bra (fransman), Gary - mycket bra (fransman), le Clézio - mycket bra (fransman), Maeterlinck - hopplös (belgare). Samtliga med anonyma vitramade framsidor.

Belgistan är ett delat land och biblioteken är antingen franskspråkiga eller holländskspråkiga beroende på kommun (med en mindre hylla av det andra språket på avdelningen för utrikiska böcker). På plussidan får hunden följa med in på bibblan - ofta är Tassa mer välkommen än jag när vi lånar böcker.

Och slutligen - Belgiens stora stolthet är förstås serierna. Serietecknare är hjältar, det finns seriefestivaler, seriemuseum, statyer och väggmålningar med serietema i hela innerstan. Tintin, Gaston, Lucky Luke, Asterix, Spirou... Alla har belgiska rötter.

Mer Europatema blir det hela veckan hos Feministbiblioteket - missa inte!


Ps. En bra belgisk författare har jag faktiskt hittat: Amelie Nothomb. Hon har skrivit massor med böcker och allt är inte bra men somligt är genialt. Om du läser franska är mitt bästa tips Les Catilinaires.

4 comments:

  1. Konstigt att du har haft så svårt att hitta Belgiska författare när du bor i Belgigen. Serierna är bra de du nämnde och jag visste om att de flesta av dem har Belgiska rötter. Tyvärr kan jag inte läsa franska för annars hade jag gärna läst tipset. (2 års franska studier men knappt ett ord franska).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter konstigt innan en flyttar till Belgien, när en väl är här finns det inget längre som förvånar. Jag har två huvudteorier: 1) belgare är lika bra på att skriva böcker som de är på annat och därför finns det inte så många belgiska författare och 2) de belgiska förlagen är lika kompetenta som andra belgiska företag och därför letar sig de få bra belgiska författarna till Frankrike istället. Fast det finns faktiskt en till bra belgisk författare (jag erkänner): Armel Job. Läs mer här: http://sannasbokhylla.blogspot.be/2013/07/vem-korde-ihjal-clara.html

      Delete
  2. Jag kommer att tipsa om en belgisk författare hos Hanna under veckan! Madeleine Bourdouxhe har skrivit en roman och en novellsamling som jag älskar. Verkligen älskar, faktiskt.

    ReplyDelete