Monday, February 1, 2016

Tematrio: USA

Tematrion idag handlar om USA. Här kommer tre mycket blandade tips:

Alice Walkers feministklassiker Purpurfärgen handlar om makt, maktlöshet och kärlek av det mest oväntade slag. Fantastisk! En ung kvinna säljs som hushållsslav i amerikanska södern. Hon kämpar sig till sin frihet.

Jumpa Lahiri är amerikan med indiskt påbrå. Hon skriver kärnfulla noveller om livet som invandrare eller barn till invandrare. Stiligt och intressant. Läs till exempel Främmande jord.

En helt annan slags läsning bjuder Sheryl Sandberg på. Sandberg är en superlyckad maktkvinna som ligger bakom flera miljardföretags framgångar. Hon har skrivit en läsvärd, om än ibland skräckinjagande, feministhandbok: Lean in. Jag läste den, blev oerhört inspirerad, är däremot inte säker på att jag lyckats applicera något enda av de goda råden i min egen karriär.

28 comments:

  1. Lahiri skriver verkligen fantastiska noveller. Och Lean in låter som bra läsning.

    ReplyDelete
  2. Oj då jag kände inte till någon av dina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilken tur att jag skrev om dem då!

      Delete
  3. Walker är verkligen en modern klassiker och Lahiri är på gid väg, tror jag. Jag har hittills bara läst hennes första (?) novellsamling, men den är å andra sidan en av de bästa novellsamlingar jag någonsin läst. Har för mig att hon vann Puliterpriset för den? Sheyrl Sandberg var jag tvungen att googla och insåg då att det ju är hon, den "nya" chefen för Facebook. Bra tips alla tre, tycker jag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan mycket väl tänka mig att Lahiri fått diverse priser men vet inte säkert på rak arm

      Delete
  4. Purpurfärgen har jag läst och den var verkligen bra. De två andra har jag inte läst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den var eventuellt den bästa boken jag läste förra året. I svår konkurrens med Majgull Axelsson, "Jag heter inte Miriam".

      Delete
  5. Purpurfärgen låter intressant!

    ReplyDelete
  6. Walker och Jumpa Lahiri har jag läst. men Sheryl Sandberg har jag aldrig hört talas om!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, de flesta har bara hört talas om Mark Zuckerberg men det är faktiskt Sheryl Sandberg som gjorde att Facebook blev en stor succé. Hon är oerhört imponerande.

      Delete
  7. Sett Purpurfärgen som film men inte läst boken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte sett filmen men det ska tydligen vara Oprah Winfrey i en roll?

      Delete
  8. Jag har inte läst någon av dessa, men jag har för mig att jag sett Purpurfärgen som film. Är dock inte helt säker så jag har för säkerhets skull köpt den så jag kan titta på den :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är nog bäst, för säkerhets skull

      Delete
  9. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  10. Inte läst någon av dessa men är nyfiken på Purpurfärgen och på Lahiris böcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Och Sheryl Sandberg är också läsvärd

      Delete
  11. Har inte läst någon av böckerna, men Purpurfärgen har jag sett på film. Det är en otroligt stark historia.

    ReplyDelete
  12. Purpurfärgen är fantastisk! Tack för påminnelsen om Jumpa Lahiri. Jag har tänkt läsa henne någon gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är lättläst och tänkvärd, ge henne en chans!

      Delete
  13. Åh bra tips! Har länge velat läsa Purpurfärgen och nu är jag sugen på de andra du nämner också :)

    ReplyDelete