Monday, February 15, 2016

Tematrio: kärlek

Lyrans tematrio går på alla-hjärtans-dag-tema: böcker om kärlek. Jag har säkert nämnt det förut men de tre mest romantiska böckerna jag läst och ändå älskat är:

- Bram Stokers Dracula. Så sliskigt romantiskt men så oerhört fint. Och så en odöd greve mitt i alltihopa.

- Audrey Niffeneggers Tidsresenärens hustru. Kanske den vackraste kärlekshistoria som någonsin skrivits. Med det lilla problemet att den ena i paret inte alltid är på plats i rätt tid.

- Nadine Gordimers The pick-up. En kärleksberättelse som inte leder den vanliga vägen till ett typiskt slut, tvärtom. Om migration och främlingskap och en mycket oväntad kärleksförklaring.

13 comments:

  1. The pick-up är den enda jag inte läst av de här tre.

    ReplyDelete
  2. Dracula har jag läst men de andra känner jag inte till.

    ReplyDelete
  3. Jag har inte läst Dracula, men däremot Anne Rices vampyrberättelser där det också finns gott om kärlek och framför allt passion.
    Tidsresenärerna är med i min tematrio också! (Och jag har INTE tjuvkikat på någon annans inlägg.)

    ReplyDelete
  4. Gordimers roman känner jag inte till, men du skriver om den så bra att jag får jättelust att läsa!

    ReplyDelete
  5. Tidsresenärens hustru måste jag läsa, känns det som. så många har tipsat om den

    ReplyDelete
  6. De två första har jag tänkt länge att jag ska läsa, men undrar just nu om det någonsin kommer hända. Så många böcker, så lite tid...

    ReplyDelete
  7. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  8. Tidsresenärens hustru har jag bara sett som film och även om det är orättvist att döma en bok efter film så kommer det nog att stanna vid filmen. Romantik står inte speciellt högt upp på min favoritlista :)

    ReplyDelete
  9. Har sett filmen Bram Stoker's Dracula. En helt underbar film om kärlek.

    ReplyDelete
  10. Dracula var ett kul val, må vara sliskigt romantisk men bra är den. :) De andra två känner jag inte till - tack för tips!

    ReplyDelete
  11. Äsch jag måste ju ta och läsa Dracula. Det borde jag ha gjort för länge sedan! Och boken jag har av Audrey - Her Fearful Symmetry - så kan jag ta och läsa Tidsresenärens hustru efter det. :-)

    ReplyDelete
  12. Dracula har jag läst för länge sedan. Måste läsa om den och har faktiskt kvar boken fortfarande. Tidsresenärens hustru har jag stående oläst i hyllan.Den tredje har jag däremot aldrig hört talas om.

    ReplyDelete