Tuesday, February 9, 2016

Tematrio: feminism

Dagens tematriotema passar mig bra: tre feministiska boktips! Det första tipset är naturligtvis att surfa in på feministbiblioteket.se och bli inspirerad av den litteraturkanon som finns där.

Jag passar på att tipsa om tre böcker som inte finns med på den listan men som kanske skulle kunnat platsa där:

Chimamanda Ngozi Adichie, Americanah. Inte bara en roman om hur det är att leva som kvinna utan hur det är att leva som svart kvinna. Det handlar mycket om hår och det är väldigt intressant och välberättat, som alltid när Ngozi Adichie är i farten.

Min andra husgud, Caitlin Moran, har skrivit den oerhört roliga Konsten att vara kvinna och är därmed ett av många bevis på att feminister inte alls är tråkiga. En serie vassa och råa betraktelser över allt från obekväma underkläder till prinsessbröllopsdrömmar. Svavelosande och flatgarvsframkallande.

Och slutligen, Tsitsi Dangarembga, Nervous conditions. En mycket läsvärd roman om en ung flicka i Zimbabwe som växer upp i skuggan av sin bror. Men något händer och hon får en chans till ett nytt liv - en utbildning! Och utbildningen ger henne en ny identitet och ny roll. Plötsligt hamnar hon i ett nytt läge gentemot sin pappa, sin morbror, sin kusin...

5 comments:

  1. Av Chimamanda Ngozi Asichie har jag bara läst En halv gul sol, men Lila Hibiscus väntar i bokhyllan.Konsten att vara kvinna har jag läst. Den sista författaren känner jag inte till alls. Tack för tips!

    ReplyDelete
  2. Dangarembga blr jag riktigt nyfiken på! de andra har jag läst. fin trio!

    ReplyDelete
  3. Åh jag skriver upp alla dessa tips på min läslista! :)

    ReplyDelete