Monday, February 29, 2016

Tematrio: Europeiska uppväxtskildringar

Lyrans tematrio idag handlar om uppväxtskildringar. Eftersom Feministbiblioteket samtidigt har utlyst #europafest2016 så får det bli en kombo. Och för att krångla till det lite till så plockar jag tre europeiska nobelpristagare! Se där en trio-trio.

Elias Canetti var en oerhört europeisk europé. Tyskspråkig, född i Bulgarien, uppvuxen i Österrike och Schweiz, brittisk medborgare, bodde i Frankfurt och dog till slut i Zürich. Självbiografiska romanen Die gerettete Zunge är lika mörk som Europas nittonhundratalshistoria, eftersom han levde mitt i smeten när det hände.

Günther Grass föddes i det som senare blev Polen men gills som tysk - fast själv kallade han sig kashubier. Identitet är en märklig sak. Lika märklig som lille Oskar Matzerath i romanen Die Blechtrommel. Han växer upp mitt i kriget och runt om honom dör folk som flugor - och snarare på grund av Oskar än på grund av kriget.

Roger Martin du Gard var däremot fransk helt och hållet. Hans romansvit Les Thibaults följer två mycket olika bröder som växer upp i skuggan av en tyrannisk far. Mycket franskt! Och lite tungläst, ärligt talat.

21 comments:

  1. Replies
    1. Det kanske är för att jag inte angav svenska titlarna, Blecktrumman kanske du har hört om? Den blev också en mycket otäck film.

      Delete
  2. Tre för mig helt okända böcker och författare

    ReplyDelete
    Replies
    1. Günther Grass är värd att lära känna, fast han är otäck och mycket mörk.

      Delete
  3. Inget som jag har läst. Måste erkänna att jag aldrig tidigare hört talas om Roger Martin du Gard trots att han är Nobelpristagare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Typisk nobelprisstofil som en bara får tag i genom att skicka ner en bibliotekarie djupt ner i magasinet.

      Delete
  4. Den räddade tungan står i hyllan liksom Blecktrumman, som jag aldrig varit förtjust i. angående Släkten Thibault så håller jag fullständigt med dig...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blecktrumman är sådär fascinerande hemsk... En vill ju bara hoppa rakt in i boken och slå ihjäl den fruktansvärde lille pojken Oskar.

      Delete
  5. Blir lite imponerad av att du lyckades med en trio-trio :) Har tyvärr inte läst en enda av dina böcker...

    ReplyDelete
  6. Blecktrumman undrar jag om jag inte har läst. Det är många böcker som försvunnit ur minnet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minnet är bra, men kort. Det är därför jag bloggar - bloggen är mitt externminne!

      Delete
  7. Känner inte alls till dessa. Skickligt att få till dubbel trio! :)

    ReplyDelete
  8. Nej dessa känner jag nog inte till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De ligger inte på tio-i-topp i bokhandeln, nej. Fast Günther Grass är väl lite känd ändå?

      Delete
  9. Ah, smart att kombinera! Det var jag för trött för igår :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undra på det, med en så ambitiös #europafest2016 på gång!

      Delete
  10. Åh, vilken imponerande trio-trio!

    ReplyDelete
  11. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    ReplyDelete